Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Airbus heeft enkele dagen geleden het definitieve besluit genomen dat het niet langer afhankelijk wil zijn van titanium uit Rusland. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de Westerse boycot en sancties naar aanleiding van de oorlog in de Oekraïne. Hoewel de EU nog altijd geen verbod heeft ingesteld op de invoer van schaarse grondstoffen, zoals titanium, uit Rusland, wil Airbus er dus wel van af.
Binnen enkele maanden
Een topfunctionaris van Airbus maakte het besluit van de vliegtuigfabrikant op 1 december bekend. Daarbij gaf hij aan dat een dergelijk besluit normaal jaren van voorbereiding vergt. Titanium is immers niet bepaald een materiaal dat overal te koop is. Daarbij komt ook dat Rusland wereldwijd de grootste producent van titanium is. Toch verwacht Airbus dat ze er in zullen slagen de titanium leveringen uit Rusland binnen enkele maanden vaarwel te kunnen zeggen. Een uitdaging erbij voor Airbus dus, dat ook nog steeds kampt met problemen in de supply-chain.
“We zijn bezig ons los te koppelen van Rusland als het om titanium gaat. Het zal een kwestie van maanden zijn, niet van jaren”, zei Michael Schoellhorn, CEO van Airbus Defence & Space. De Europese Unie heeft tot nu alleen nog de import van Russisch staal en kolen verboden. Titanium mag dus nog gewoon in Rusland gekocht worden.
Boeing is al van Russisch titanium af
Boeing heeft al eerder de besloten geen titanium meer in Rusland te kopen. Volgens diverse bronnen heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer al deals met andere leveranciers, uit eigen land en Japan, gesloten voor de afname van meer titanium, zodat het ‘Russische tekort’ aangevuld wordt.
Hoe Airbus dat gaat oplossing is nog niet bekend. Het zal naar alle waarschijnlijkheid geen nieuwe leverancier worden. Het certificatieproces daarvoor duurt, gezien de strenge lucht- en ruimtevaartnormen, doorgaans jaren. “Voorlopig koopt Airbus nog steeds een bepaald percentage Russisch titanium, maar we zijn duidelijk op weg om er onafhankelijk van te worden”, aldus Schoellhorn.
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024