Airbus werkt aan een systeem dat het mogelijk moet maken dat toestellen van de vliegtuigfabrikant uiteindelijk geheel automatisch, zonder tussenkomst van de piloten, kunnen landen. Voor de ontwikkeling van dat systeem, dat nu getest wordt, heeft Airbus naar de bijzonder intelligente vlucht- en zichteigenschappen van de libel.
Een libel beschikt over 360 graden zicht en kan oriëntatiepunten herkennen die hem op zijn beurt helpen zijn territoriale grenzen te bepalen. Het Dragonfly systeem dat Airbus nu test is op met die eigenschappen ontworpen om kenmerken in het landschap te beoordelen en te identificeren die het vliegtuig in staat stellen om te “zien” en veilig te manoeuvreren.
Het is zeker niet voor het eerst dat Airbus zich laat inspireren door de vliegende dierenwereld. Zo keek de vliegtuigmaker voor de ontwikkeling van winglets – die vliegtuigen tijdens de vlucht stabieler maken – naar de vleugels en vluchtcapaciteit van sneeuwganzen. De vliegtuigmaker heeft een animatie gemaakt waarin de werking van het met behulp van de libel ontwikkelde landingssysteem gedemonstreerd wordt.
DragonFly biedt een oplossing om te zorgen voor een veilige vlucht en landing. Vooralsnog, het systeem wordt nog getest, ziet Airbus met name een taak voor Dragonfly om piloten bij te staan in noodsituaties. “Als de bemanning het vliegtuig niet kan besturen, detecteert de onboard-functie het probleem en selecteert automatisch de meest geschikte luchthaven om het vliegtuig naar om te leiden”, aldus Airbus.
Vliegen is een complexe aangelegenheid. Vliegroutes en externe factoren zijn bovendien veranderlijk. Een libel scant tijdens het vliegen continu zijn omgeving en past zijn reis daarop aan. Het DragonFly systeem van Airbus doet vrijwel hetzelfde. Het systeem houdt continu rekening met externe factoren zoals vluchtzones, terrein en weersomstandigheden bij het kiezen waar te landen. In tegenstelling tot een gewone libel profiteert onze DragonFly daarnaast ook van een constant communicatiekanaal tussen het vliegtuig en zowel de luchtverkeersleiding als het Operations Control Center van de luchtvaartmaatschappij.
Op termijn denkt de vliegtuigfabrikant dat het systeem ook ingezet kan worden om toestellen op elke luchthaven ter wereld, volledig of deels geautomatiseerd, kan landen. Ook op luchthavens die niet uitgerust zijn met de apparatuur die nu momenteel wordt gebruikt voor automatische landing, zoals het Instrument Landing System, of ILS.