Technology16.01.2023

Airbus leert van de libel


Vliegtuigmaker ontwikkelt een volledig geautomatiseerd landingssysteem

Airbus werkt aan een systeem dat het mogelijk moet maken dat toestellen van de vliegtuigfabrikant uiteindelijk geheel automatisch, zonder tussenkomst van de piloten, kunnen landen. Voor de ontwikkeling van dat systeem, dat nu getest wordt, heeft Airbus naar de bijzonder intelligente vlucht- en zichteigenschappen van de libel.

Libel als inspiratie voor landingssysteem

Een libel beschikt over 360 graden zicht en kan oriëntatiepunten herkennen die hem op zijn beurt helpen zijn territoriale grenzen te bepalen. Het Dragonfly systeem dat Airbus nu test is op met die eigenschappen ontworpen om kenmerken in het landschap te beoordelen en te identificeren die het vliegtuig in staat stellen om te “zien” en veilig te manoeuvreren.

Het is zeker niet voor het eerst dat Airbus zich laat inspireren door de vliegende dierenwereld. Zo keek de vliegtuigmaker voor de ontwikkeling van winglets – die vliegtuigen tijdens de vlucht stabieler maken – naar de vleugels en vluchtcapaciteit van sneeuwganzen. De vliegtuigmaker heeft een animatie gemaakt waarin de werking van het met behulp van de libel ontwikkelde landingssysteem gedemonstreerd wordt.

DragonFly helpt in noodsituaties

DragonFly biedt een oplossing om te zorgen voor een veilige vlucht en landing. Vooralsnog, het systeem wordt nog getest, ziet Airbus met name een taak voor Dragonfly om piloten bij te staan in noodsituaties. “Als de bemanning het vliegtuig niet kan besturen, detecteert de onboard-functie het probleem en selecteert automatisch de meest geschikte luchthaven om het vliegtuig naar om te leiden”, aldus Airbus.

Vliegen is een complexe aangelegenheid. Vliegroutes en externe factoren zijn bovendien veranderlijk. Een libel scant tijdens het vliegen continu zijn omgeving en past zijn reis daarop aan. Het DragonFly systeem van Airbus doet vrijwel hetzelfde. Het systeem houdt continu rekening met externe factoren zoals vluchtzones, terrein en weersomstandigheden bij het kiezen waar te landen. In tegenstelling tot een gewone libel profiteert onze DragonFly daarnaast ook van een constant communicatiekanaal tussen het vliegtuig en zowel de luchtverkeersleiding als het Operations Control Center van de luchtvaartmaatschappij.

Op termijn denkt de vliegtuigfabrikant dat het systeem ook ingezet kan worden om toestellen op elke luchthaven ter wereld, volledig of deels geautomatiseerd, kan landen. Ook op luchthavens die niet uitgerust zijn met de apparatuur die nu momenteel wordt gebruikt voor automatische landing, zoals het Instrument Landing System, of ILS.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...