Door de oorlog in de Oekraïne mogen Westerse bedrijven al bijna een jaar niet meer handelen met Rusland. Veel bedrijven hebben zich dan ook al teruggetrokken uit het land. Dat geldt ook voor het onderhoud van Westerse producten, zoals de vliegtuigen van Airbus. Die vliegtuigfabrikant maakt zich nu echter wel zorgen over de gevolgen van de sancties op de veiligheid van de luchtvaart in Rusland, waar lokale luchtvaartmaatschappijen nog volop – en zelfs meer dan ooit – vliegen met de in het verleden aangeschafte kisten van Airbus.
Wat is het geval? Door de sancties worden onderdelen voor reparatie en het onderhoud van de Airbus toestellen in Rusland steeds schaarser. De fabrikant mag immers geen zaken meer doen met haar Russische klanten. De lokale luchtvaartmaatschappijen bedenken daarom creatieve, maar soms ook risicovolle, oplossingen om de toestellen toch zoveel mogelijk in de lucht te kunnen houden.
Zo worden steeds vaker toestellen die aan de grond staan, en nog niet in dienst genomen zijn, gebruikt als donor voor de reparatie van andere Airbus toestellen. Voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Aeroflot, de nationale Russische luchtvaartmaatschappij, ‘oogst’ momenteel reserveonderdelen voor haar Airbus A350 vloot van een nieuwe, nog niet in gebruik zijnde, A350.
Echter, Airbus ziet ook een zorgwekkendere ontwikkeling. Russische vliegmaatschappijen willen de inzetbaarheid van Airbus toestellen ook vergroten door minder onderhoud uit te voeren. Voor vliegtuigen worden strenge onderhoudsschema’s en -intervallen opgesteld waar elke luchtvaartmaatschappij zich moet houden. In Rusland wordt dat door het gebrek aan onderdelen en support nu steeds moeilijker omdat, zoals gezegd, Airbus niets meer mag doen.
De oplossing om daarom maar minder onderhoud uit te voeren is volgens Airbus niet verstandig. Je hoeft natuurlijk geen vliegtuigtechneut te zijn om te kunnen bedenken dat Airbus daar wel een punt heeft. Een onderhoudsbeurt overslaan bij een auto kan hooguit leiden tot een olielampje dat gaat branden of, in het ergste geval, dat je auto stilvalt. Bij een vliegtuig is een brandend olielampje misschien ook niet direct een rampzalig probleem, maar stilvallen door gebrek aan, of gebrekkig, onderhoud is natuurlijk iets dat je niet wilt laten gebeuren.