Technology05.09.2023

Airbus A380 leek EOL, maar maakt nu toch een soort van doorstart


Nieuwe superjumbo’s worden al lang niet meer gemaakt, maar hij vliegt weer steeds meer

De Airbus A380 is al bijna zestien jaar het grootste passagiersvliegtuig die door de lucht zoeft. Het toestel kende vanaf de eerste dag de nodige ontwikkel- en productieproblemen. Economische tegenslagen en de veranderende luchtvaart door de komst van prijsvechters als Ryanair en EasyJet hebben de A380 de nodige parten gespeeld. Met de coronapandemie en de veranderde klimaatdoelen (minder uitstoot, bewuster reizen) leek het toestel de afgelopen jaren, veel eerder dan oorspronkelijk gepland, het einde van zijn levensduur bereikt te hebben. Veel maatschappijen zetten hun A380’s vervroegd aan de grond en ontvouwden plannen voor een vroegtijdige vervanging van hun A380 vloot.

A380 weer in genade aangenomen

Toch lijkt het sentiment rondom het grootste passagiersvliegtuig van de wereld dit jaar weer wat om te slaan. Voor Airbus naar de goede kant van de weegschaal. Luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa besloten de eerder geparkeerde A380’s weer in gebruik te nemen. Ook Quantas vliegt alweer een tijdje met het toestel, als is dat wel uit nood geboren. Qatar Airways heeft die beslissing nog niet genomen nadat de CEO van die maatschappij vorig jaar bekende dat het bedrijf spijt had dat ze de A380 ooit aan hun vloot toegevoegd hebben.

Een andere grote A380 klant, Emirates, heeft deze week juist het tegenovergestelde geroepen. Daar is men juist zeer te spreken over de monsterjumbo van Airbus. Zo erg zelf dat zij besloten hebben om de huidige A380’s nog zeker tot het eind van het volgende decennium (de jaren 30, red.) in dienst te houden.

Er worden al een tijdje geen nieuwe Airbus A380’s gebouwd. Airbus heeft de productie ervan, in de coronatijden en gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen, in 2021 al stopgezet. De laatste A380 die gebouwd werd, dat zal na bovenstaand verhaal niemand echt verbazen, ging naar… precies, Emirates.

De directeur van Emirates hoopt zelfs dat Airbus ooit op haar beslissing terugkomt en weer A380’s gaat bouwen. Niet meer in de configuratie zoals de huidige toestellen, maar wellicht een modernere variant die lichter en zuiniger is. Dat is wellicht een ijdele hoop, maar… zeg nooit, nooit. Zeker niet in de luchtvaart.

Airbus A380 had geen geluk

Toen de Airbus A380 gepresenteerd werd, was het met afstand het grootste passagiersvliegtuig in de geschiedenis van de gemotoriseerde luchtvaart. Die startte in 1903, toen de gebroeders Orville en Wilbur Wright voor het eerste met een gemotoriseerd toestel – die meer weg had van een hangglider – vlogen. Nou ja, in vier vluchten met de Kitty Hawk – of Wright Flyer – legden de broers nog geen kilometer af. De laatste vlucht duurde 260 meter, waarna het toestel vlak na de landing door een windvlaag zodanig beschadigd raakte dat het nooit meer zou vliegen.

Zo’n 97 jaar later, eind 2000 maakte Airbus bekend dat de ontwikkeling van de A380 gestart was. Een passagierstoestel voor maximaal 853 passagiers en met een bereik van maximaal 15.200 kilometer (met volle belading iets meer dan 10.000).

Met de A380 wilde Airbus een opvolger maken voor de populaire, maar ook toen al redelijk belegen, 747 van concurrent Boeing. De eerste commerciële vlucht van een Airbus A380 was op 27 oktober 2007. Zo’n acht jaar na de introductie en na heel wat ontwikkel- en productie uitdagingen beslecht te hebben.

Wie het vergeten mocht zijn, amper een jaar later stortten een aantal banken de wereld in een van de grootste en langstdurende financiële crises die de wereld ooit gekend heeft. Daarmee leek het einde van de dure, niet alleen qua aanschaf maar ook de operationele kosten, al ingeluid. Mensen vlogen minder, luchtvaartmaatschappijen moesten meer concurreren met prijsvechters. En daar past geen dure en kerosine slurpende superjumbo bij.

Uiteindelijk was het de coronapandemie, en daarmee het (tijdelijk) decimeren van de luchtvaart, die de spreekwoordelijke laatste nagel in de doodskist van de A380 sloeg.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...