Het moet ergens in de jaren negentig geweest zijn toen de voormalige CEO van HP, Carly Fiorina, later Amerikaanse presidentskandidate voor de Republikeinen, zei: “everything becomes digital, mobile and virtual.” Ze had gelijk. En inmiddels zitten we alweer in een nieuw tijdperk. De massale opkomst van slimmigheid. Machines leren niet langer van mensen, maar de mens leert van de machine. Dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence. Zo kunnen we met recht het woord ‘smart’ toevoegen aan het rijtje van de ex-HP-bestuurder. Maar hebben we al enig idee wat ons dat gaat brengen? Nee, is het simpele antwoord. En toch waag ik een poging om te schetsen hoe de inzet van Artificial Intelligence ons dagelijks leven verandert.
Het meest herkenbare voorbeeld is natuurlijk onze smartphone. Nu al niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar straks wordt de smartphone een ware persoonlijke intelligente assistent die je gedurende de dag op menselijke maat voortdurend voorziet van passende ondersteuning. Je virtuele persoonlijke assistente praat met je, en vertelt je dat het hoogtijd wordt dat je nu de was uit de machine moet halen of lepelt je een nieuw boodschappenlijstje voor.
En als je dan boodschappen gaat doen, hoef je straks niet langer meer voor de kassa te staan wachten. Als het aan Amazon Go ligt, check je bij binnenkomst in de winkel in met je mobiel. Je stopt alle boodschappen in je tas en de kassabon verschijnt vanzelf op je smartphone. Hoe simpel en prettig is dat. Deze zogenoemde ‘Just walk-out technology’ maakt gebruik van slimme technologie vergelijkbaar met die voor zelfrijdende auto’s.
Over de zelfrijdende auto hoeven we het eigenlijk niet meer te hebben. Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders er nu nog niet aan moeten denken, gaat dit vervoermiddel toch echt ons straatbeeld bepalen. De inzet van Artificial Intelligence zorgt ervoor, dat de zelfrijdende auto sneller gemeengoed wordt dan we ons nu voor kunnen stellen. Waar Google zes jaar nodig had om data van een miljoen gereden kilometers te verzamelen, heeft autofabrikant Tesla slechts tien uur nodig om met 70.000 auto’s dezelfde hoeveelheid data te genereren.
Helaas hoort schade, ziek zijn of diefstal ook bij ons dagelijks leven. En zo ontkom je niet aan het contact met je verzekeringsmaatschappij. Vaak gedoe. Maar gelukkig kan dat met de inzet van Artificial Intelligence allemaal anders en sneller. Om zeven seconden na 17.47 drukte de Amerikaan Brandom Pham op de verzend-knop om zijn gestolen jas aan zijn verzekeringsmaatschappij Lemonade op te geven. In slechts drie seconden werd bekeken of de polis van Pham zijn claim op diefstal dekte en controleerden 18 anti-fraude algoritmen de aangifte op tegenstrijdigheden. Tien seconden na 17.47 kreeg de Amerikaan te horen dat zijn claim was goedgekeurd en inmiddels was uitbetaald op zijn bankrekening.
En hoe zou jij het vinden als je morgen in een bushokje staat te wachten en je ziet dat de advertentie-uiting op het buitenreclamebord ineens verandert in een vriendelijke dame die reageert op jouw gedrag? Ook reclamebureaus zetten Artificial Intelligence volop in om achtergrond, lettertype, beelden, pay-offs van het product af te stemmen op de reacties van mensen die de advertentie bekijken.
Natuurlijk zijn dit slechts een paar willekeurige AI-voorbeelden. Er is nog veel meer dat ons dagelijks leven gaat veranderen dankzij de ‘verslimming van de versnelling’. Niet voor niks wordt gezegd dat data onze nieuwe olie is en Artificial Intelligence de nieuwe motor. En eerlijk gezegd hebben we allemaal nog geen idee wat het ons allemaal nog meer gaat brengen.
Download dan het VINT rapport: AI-first: Leren van de machine.
Deze blogpost is geschreven door: Menno van Doorn, directeur Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti.
[Header afbeelding ©
enzozo
– Adobe Stock]