Technology19.10.2014

Afterglow: fascinerende skifilm met innovatieve verlichting


Hoe licht een toch al indrukwekkende ervaring kan veranderen in een ronduit spectaculair schouwspel

De nieuwste campagne van TP Vision – ‘A Philips TV Experience that goes beyond the ordinary’ – is opgebouwd uit een aantal fascinerende korte films. Ze laten zien hoe licht een toch al indrukwekkende ervaring kan veranderen in een ronduit spectaculair schouwspel. Precies wat Ambilight doet. 

Stralende zon, strakblauwe lucht, wit besneeuwde bergtoppen, verse poedersneeuw… zo stellen we ons de video van een perfecte skidag voor. De nieuwste korte film in de Philips Ambilight-campagne rekent meedogenloos af met deze clichés. We wilden laten zien dat je een sensatie volledig kunt veranderen door simpelweg gekleurd licht toe te voegen en te spelen met de lichtomstandigheden.

Voor de film, getiteld ‘Afterglow’, heeft het team van Sweetgrass Productions – gespecialiseerd in ski- en sportfilms – spectaculaire afdalingen in poedersneeuw kleurrijk verlicht. Ook droegen de professionele skiërs jassen met led-verlichting. Het resultaat is een fascinerend skifilm die verder gaat dan we gewend zijn. De adembenemende effecten weerspiegelen hoe Philips Ambilight een ‘normale’ tv-ervaring transformeert tot een waar spektakel door een zachte, dynamische lichtgloed op de wand achter de tv te projecteren. De kleuren van de lichtgloed zijn in overeenstemming met wat er op het tv-scherm te zien is, waardoor het beeld virtueel wordt uitgebreid.

Ambilight verandert de kijkervaring volledig: de beelden worden meeslepender, maar tegelijkertijd minder vermoeiend voor de ogen. Verschillende wetenschappelijke studies hebben dit ontspannende effect aangetoond en laten onomstotelijk zien dat de mentale werkbelasting van de hersenen wordt gereduceerd. Bezitters van een Philips-televisie met Ambilight beamen dit. Volgens een online enquête geeft 97 procent Ambilight het oordeel goed, zeer goed of uitstekend. Bijna alle respondenten bevelen Ambilight van harte aan en zullen de volgende keer weer een televisie met Ambilight kopen.

De Afterglow-video

Het was een enorme uitdaging om ‘Afterglow’ te maken,” zegt Nick Waggoner, producer bij Sweetgrass Productions. Het project nam alles bij elkaar zes maanden in beslag en vergde een zeer zorgvuldige planning: de apparatuur moest bestand zijn tegen de barre omstandigheden en er moest bijna vijf ton aan spullen met helikopters en sleeën naar de bergtoppen van Alaska en British Columbia worden vervoerd.

Het team van Sweetgrass strikte vier freeriders van wereldklasse: Chris Benchetler, Daron Rahlves, Pep Fujas en Eric Hjorleifson. Maar zelfs zij stonden onder grote fysieke en mentale druk, door de hoge eisen die de nachtopnames aan hen stelden. “Het zicht tijdens het skiën was núl,” zegt Waggoner, “ze moesten volledig vertrouwen op wat hun voeten voelden.” Het maken van de nachtopnames duurde twee maanden.

De inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Het team maakte een spectaculaire film die niet onopgemerkt bleef. ‘Outside’, Amerika’s toonaangevende lifestyle- en adventuremagazine, schreef het volgende: “Afterglow is niet alleen de meest fascinerende skifilm van het jaar, het is ook één grote tv-reclame, en misschien wel de toekomst van de avonturenfilm.”

Op het internationale freeski-filmfestival iF3 heeft Afterglow inmiddels de Best Cinematography Award en de Best Short Movie Award in de wacht gesleept. De film zal op een groot aantal filmfestivals over de hele wereld worden gepresenteerd. Zo is Afterglow geselecteerd om deel te nemen aan de European Outdoor Film Tour, een toer die ieder jaar van oktober tot december negen landen (waaronder Nederland) in Europa aandoet.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Philips

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Philips Hue-lampen kampen op dit moment alleen met een probleem, waardoor ze zichzelf nogal op de voorgrond zetten. Ze branden op 100 procent.

Gadgets10.07.2024

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

Philips heeft zijn nieuwe Hue-lamp aangekondigd. Het is een interessant apparaat dat doet denken aan een wake-uplight, maar komt wel met een flink prijskaartje.

Gadgets19.06.2024

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

In Barcelona kondigde Philips vorige maand weer veel nieuwe producten aan voor 2024. Waaronder ook het nieuwe vlaggenschip in het Ambilight TV-assortiment van 2024. De OLED+959 is de nieuwe definitie van een toonaangeven...

Entertainment22.02.2024

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!
​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Philips Hue timmert flink aan de smarthomeweg. Lange tijd waren het alleen lampen, maar dat wordt al steeds meer beveiliging, zoals camera’s. Het volgende waar het bedrijf zich op stort zijn deursloten. En daaraan voeg...

Gadgets09.01.2024

​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand