Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Street Fighter III is een kantelpunt geweest voor vechtspellen in het algemeen en Capcom’s aanwezigheid in het genre in het bijzonder. Het was -als je het iedereen behalve de complete maniakken vraagt- de stap te ver die ervoor zorgde dat het gros van de spelers afhaakten. Ondoorgrondelijke combosystemen, parry’s die frame-nauwkeurige reacties vereisten en een focus op diepe gameplay die geen enkele handreiking doet aan spelers die niet Daigo Umehara zijn of wilden worden. Maar sinds Street Fighter IV de vechtspellen-hype weer opnieuw gestart heeft en het genre nu weer springlevend is met games als Mortal Kombat, nieuwe Soulcalibur en Tekken-games leek het Capcom een goed idee om Street Fighter III weer terug te brengen.
Maar dat is natuurlijk buiten de hardcore gerekend. Want de mensen die graag Street Fighter III willen spelen hebben Street Fighter III al. En de mensen die Street Fighter III gemist hebben zulllen zich misschien niet over de vreemde grafische stijl heen kunnen zetten. De oudgedienden trouwens ook niet, want het compromis dat Capcom gesloten heeft door de graphics van het origineel via een algoritme smooth te maken. Het effect is heel aardig als je bezig bent met spelen maar blijft niet zo goed overeind in screenshots. Daar is het laatste woord dus nog niet over gesproken.
Wat wel overeind zal blijven is de speelervaring. SF3O zal namelijk gebruik maken van GGPO netode, de heilige graal voor vechtspellen. In een game waar elke frame telt is het belangrijkste om rekening mee te houden dat de acties van de spelers de correcte respons van de game krijgen en die specifieke code zorgt ervoor dat niets aan het toeval overgelaten wordt. Capcom heeft een aantal jaren geleden de code gekocht maar gebruikte hem niet in al haar vechtspellen tot nu toe omdat het technisch lastig zou zijn. Hardcore fans zijn ecstatisch met het nieuws dat die moeite deze keer wel getroost is, dus ze kunnen toch online tegen elkaar gaan spelen. Of dat nu met de ‘nieuwe’ graphics zal zijn of niet.
De game ondersteunt daarnaast ook Youtube match sharing, zodat een goede match direct online geplaatst kan worden in perfecte kwaliteit, wat de hardcore ook wel kan waarderen natuurlijk. De rest ook, want als er één Street Fighter is die een “how to”-serie nogdig heeft dan is het deze wel. De game zal deze zomer op Xbox Live Arcade verschijnen.
Verder lezen over Capcom
Gaming10.03.2019
Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug
PS4 reviewGaming07.02.2018
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte
PS4 reviewGaming17.07.2017
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V
Gaming09.06.2014
Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft
Gaming19.12.2013
Echte Street Fighter kunst binnen handbereik
Gaming02.11.2013
En de beste verkopende Capcom game is…
Gaming02.10.2013
Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.
Gaming19.09.2013