Technology04.05.2022

70e verjaardag van het eerste commerciële straalvliegtuig


Deze week is het precies 70 jaar geleden dat op 2 mei 1952 de eerste commerciële vlucht, en lijndienst, met een door straalmotoren aangedreven passagiersvliegtuig, een De Havilland Comet, opsteeg. De eer viel ten deel aan de British Overseas Airways Corporation (BOAC), de luchtvaartmaatschappij die we tegenwoordig kennen als British Airways. De vlucht ging van Londen naar Johannesburg.

Meer dan 21 uur en vijf stops

De vlucht met de eerste commerciële jet-airliner was geen non-stop vlucht. De Comet had een actieradius van maximaal 2400 kilometer. Ongeveer een kwart van de afstand die afgelegd moest worden. Na vijf tussenstops landde de Comet, 21 uur en 20 minuten na de start, in Johannesburg. En dan te bedenken dat Qantas vanaf 2025 van plan is om non-stop van Londen naar Sydney te vliegen in iets meer dan 20 uur. Het kan dan ook geen toeval zijn dat de Australische luchtvaartmaatschappij juist deze week, 70 jaar na de introductie van de ‘passenger-jet’, uitgekozen heeft om dat nieuws wereldkundig te maken.

Hoe dan ook, voor die tijd betekende de komst van het eerste straalvliegtuig voor passagiersvluchten een halvering van de reistijd. De Comet sneed met 780 kilometer per uur door het luchtruim. De snelste passagierstoestellen met zuigermotoren, zoals de DC-6, haalden amper 500 km/h. Na de eerste vlucht werd al snel duidelijk dat straalvliegtuigen de toekomst hadden. In de maanden die volgden zette BOAC lijndiensten op naar onder andere Singapore en Tokyo. Het ging BOAC en de Comet voor de wind en zowel het toestel als de passagiersluchtvaart werd een grote toekomst voorspeld. Totdat het noodlot toesloeg.

Crashes door metaalmoeheid

Begin 1954 zorgden twee crashes voor een abrupt einde van de De Havilland Comet 1. In de maanden voorafgaand aan de die crashes waren er al enkele incidenten geweest, maar die werden als ‘pilot error’ afgedaan. Totdat op 10 januari 1954 een Comet, 20 minuten na de start in Rome, in de lucht in stukken brak. Alle 35 inzittenden kwamen daarbij om het leven. Amper drie maanden later, op 8 april, crashte de tweede Comet 1, op weg naar Johannesburg, kort na de start in, wederom, Rome. Die ramp kostte het leven aan alle 21 inzittenden.

Die crashes, samen met de eerdere incidenten, zorgden ervoor dat alle Comet’s direct aan de grond gehouden werden. Onderzoek wees uiteindelijk uit dat de crashes veroorzaakt aren door metaalmoeheid in de romp, tussen de ramen en vleugels. Het Comet drama zorgde ervoor dat de opmars van het straalvliegtuig voor commerciële vluchten stokte.

Lang duurde dat echter niet. De Havilland loste de metaalmoeheid problemen op en introduceerde in de jaren die volgden nog drie nieuwe Comet modellen. In totaal werden 113 Comet’s gebouwd. Toch heeft het toestel haar ‘crash-reputatie’ nooit echt kunnen afschudden. De vliegtuigbouwer verloor, mede daardoor, uiteindelijk de strijd met concurrenten als Boeing en McDonnel Douglas. De meeste luchtvaartmaatschappijen stuurden de Comet nog voor het eind van de jaren 60 al met pensioen. Dan-Air had in 1970 de ‘eer’ de allerlaatste commerciële vlucht met het toestel uit te voeren.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...