Technology13.08.2018

5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie


Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de online wereld. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van chatbots een enorme kans voor B2C-bedrijven met een klantenservice. Nog even en ruim 85 procent van de online interacties vindt tussen mensen en robots plaats. En chatbots zijn nu al bijna net zo goed als menselijke interacties. Maar er zijn meer manieren waarop kunstmatige intelligentie een online marketingstrategie positief kan beïnvloeden. Hoe zet je chatbots en kunstmatige intelligentie in, en hoe maak je ze een succesvol onderdeel van je marketingstrategie? Deze vijf tips gaan je helpen.

1. Start vandaag nog

Mocht jij voor jouw bedrijf nog niet bezig zijn met kunstmatige intelligentie en chatbots, dan is het goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Experts voorspellen dat in 2020 – en dat is het al bijna – de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Daarom is het zaak om er nu mee te starten en wel om deze reden: chatbots kunnen zich ontwikkelen, ze kunnen op basis van AI zichzelf slimmer maken. Hoe meer berichten de bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Wanneer je nu in het zelflerende vermogen investeert, heb je voldoende tijd om te testen en zal dat zich over een paar jaar uitbetalen.

2. Persoonlijke en relevante berichten

Hoe persoonlijker en relevanter de berichten zijn, hoe succesvoller de interacties met je klanten zullen zijn. Op basis van allerlei soorten data kan voorspeld worden waar de voorkeuren van klanten liggen. Spotify maakt daar bijvoorbeeld gebruik van, en geeft suggesties en aanbevolen afspeellijsten op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses gebruiken om klanten naar een specifiek product of een specifieke dienst te leiden. Zolang je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen, ben je op de goede weg.

KFC gebruikte een chatbot om een voorraadcrisis te ondervangen. Wegens problemen met de kwaliteit van de kip moest KFC zeer plotseling een hoop restaurants sluiten. Veel klanten waren boos, daarom ontwikkelde BlueRobot voor KFC een chatbot die klanten informeerde over het dichtstbijzijnde restaurant dat wél open was. Het enige wat klanten hoefden te doen was hun postcode delen en van de bot kregen ze automatisch een tweet met de route naar een restaurant dichtbij.

KFC-Screenshot
KFC-Screenshot

3. Geef de bot een naam en een gezicht

Houd er rekening mee dat klanten mogelijk niet zo gecharmeerd zijn van communiceren met een robot. Hoe je wat meer waardering krijgt voor deze vorm van klantenservice is door de bot een naam en een gezicht te geven. Interacties met een chatbot met een naam of gezicht worden hoger gewaardeerd dan de bots die dat niet hebben. Zonder dat je het doorhebt koppel je in je hoofd namelijk een bepaald karakter aan dit soort interacties. Denk maar aan Siri of Bixby: onbewust is dit een bepaald karakter geworden en dat komt in feite alleen maar doordat ze een naam hebben.

4. Stel een welkomstboodschap in

Een van de belangrijkste redenen voor consumenten om bedrijven te volgen op Twitter is om met de klantenservice te communiceren. En zij verwachten dan ook een snel antwoord. Om deze communicatie beter te maken is het goed om een welkomstboodschap in te stellen. Zo weet de klant dat hij hier antwoorden op vragen kan vinden, zonder dat hij of zij zelf de eerste stap heeft hoeven zetten.

5. Zet AI ook eens in voor de fun

Wil je AI een succesvol onderdeel laten zijn van je marketingstrategie, zet deze tool dan ook eens in voor de fun. Een mooi voorbeeld daarvan is de actie van Ziggo tijdens de lancering van een nieuw seizoen Game of Thrones. Als Game of Thrones zich in Nederland zou afspelen, in welk deel van Westeros woonde jij dan? Wie een tweet stuurde naar Ziggo kreeg automatisch een reply met een gepersonaliseerde landkaart.

Ook aan de slag met chatbots? Het Nederlandse Twitter team werkt samen met BlueRobot, gezamenlijk verzorgen zij alle chatbot en AI oplossingen voor adverteerders op Twitter in Nederland. Lees hier in een interview met oprichter Sean Riley hoe dit in zijn werk gaat.

Foto: panuwat – Adobe Stock

Verder lezen over Chat

​Discord wordt nog meer een gameplatform

MSN had het vroeger en MS Teams heeft het als het goed is ook: de mogelijkheid om spelletjes te spelen in de chat. Er is nu een nieuw platform dat het krijgt en dat is geen verrassing, gezien het grootste onderwerp op da...

Gaming12.03.2024

​Discord wordt nog meer een gameplatform

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een winkel gemaakt waarin je allerlei verschillende chatbots kunt kopen. Het idee is dat je bijvoorbeeld als je in het onderwijs werkt, een specifieke GPT kunt kopen voor jouw va...

Online11.01.2024

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

Welkom in de GPT Store
​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Discord begon ooit als een kleine site waarop je kon chatten met andere gamers op een Slack-achtige manier. Tegenwoordig is het echter zoveel meer. Haal jij alles uit deze app? Met deze tips maak je optimaal gebruik van...

Gaming02.01.2024

​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Ieder jaar lukt het Coolblue om de Sinterklaas periode af te trappen met een unieke stunt. Dat is uiteraard ook dit jaar weer het geval. De online winkelgigant introduceert namelijk; Chat G-Piet. Chat G-Piet is de slimm...

Online20.11.2023

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Chat G-Piet strooit met gedichtjes
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Voordat we WhatsApp kenden, voordat we de TMF Chatbox kenden, voordat we zelfs maar MSN Messenger kenden, was er ICQ. Een afgeleide van I Seek You, kortom, een plek om in contact te komen met anderen. En dat kon via het...

Online06.11.2023

Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

In onze nieuwe rubriek Tijdmachine stappen we in een tijdmachine en bekijken we een bepaalde tool of object van vroeger even van wat dichterbij. Wat maakte het nou zo’n succes? Wie gebruikte het? Waarom heeft het de ta...

Online16.10.2023

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot

In de moderne zakenwereld, waar concurrentie hevig is en klanten hoge verwachtingen hebben, is het van cruciaal belang om innovatieve manieren te vinden om je bedrijf te versterken en te laten groeien. Een van de meest v...

DC Business27.09.2023

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot

​Google’s AI Bard is nu beter in Nederlands

Gebruik jij kunstmatige intelligentie al regelmatig? Mocht je antwoord ja zijn, dan is de kans groot dat je daarvoor ChatGPT gebruikt. Het is interessante technologie, maar wist je dat Google Bard ook helemaal niet zo sl...

Online19.09.2023

​Google’s AI Bard is nu beter in Nederlands

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Heb je al gehoord van Adobe VideoGigaGAN? Het is niet voor iedereen beschikbaar, maar de eerste resultaten zijn fenomenaal.

Online25.04.2024

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?

De wereld van missverkiezingen gaat veranderen. Er komt namelijk nu een verkiezing voor AI-missen. Beoordeeld door AI-modellen (en twee mensen).

Online19.04.2024

AI organiseert eigen missverkiezing: wie wordt Miss AI 2024?

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024