Technology13.08.2018

5 tips: zo maak je chatbots en AI onderdeel van je marketingstrategie


Kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit de online wereld. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van chatbots een enorme kans voor B2C-bedrijven met een klantenservice. Nog even en ruim 85 procent van de online interacties vindt tussen mensen en robots plaats. En chatbots zijn nu al bijna net zo goed als menselijke interacties. Maar er zijn meer manieren waarop kunstmatige intelligentie een online marketingstrategie positief kan beïnvloeden. Hoe zet je chatbots en kunstmatige intelligentie in, en hoe maak je ze een succesvol onderdeel van je marketingstrategie? Deze vijf tips gaan je helpen.

1. Start vandaag nog

Mocht jij voor jouw bedrijf nog niet bezig zijn met kunstmatige intelligentie en chatbots, dan is het goed om je te realiseren dat jouw concurrent dat waarschijnlijk al wel aan het doen is. Experts voorspellen dat in 2020 – en dat is het al bijna – de meeste online interacties tussen mens en robot zullen zijn. Daarom is het zaak om er nu mee te starten en wel om deze reden: chatbots kunnen zich ontwikkelen, ze kunnen op basis van AI zichzelf slimmer maken. Hoe meer berichten de bot moet verwerken, hoe beter deze zal gaan presteren. Wanneer je nu in het zelflerende vermogen investeert, heb je voldoende tijd om te testen en zal dat zich over een paar jaar uitbetalen.

2. Persoonlijke en relevante berichten

Hoe persoonlijker en relevanter de berichten zijn, hoe succesvoller de interacties met je klanten zullen zijn. Op basis van allerlei soorten data kan voorspeld worden waar de voorkeuren van klanten liggen. Spotify maakt daar bijvoorbeeld gebruik van, en geeft suggesties en aanbevolen afspeellijsten op basis van de muziek die jij luistert. Als marketeer kun je deze voorspellende analyses gebruiken om klanten naar een specifiek product of een specifieke dienst te leiden. Zolang je het eenvoudig en persoonlijk maakt om een ‘probleem’ op te lossen, ben je op de goede weg.

KFC gebruikte een chatbot om een voorraadcrisis te ondervangen. Wegens problemen met de kwaliteit van de kip moest KFC zeer plotseling een hoop restaurants sluiten. Veel klanten waren boos, daarom ontwikkelde BlueRobot voor KFC een chatbot die klanten informeerde over het dichtstbijzijnde restaurant dat wél open was. Het enige wat klanten hoefden te doen was hun postcode delen en van de bot kregen ze automatisch een tweet met de route naar een restaurant dichtbij.

KFC-Screenshot
KFC-Screenshot

3. Geef de bot een naam en een gezicht

Houd er rekening mee dat klanten mogelijk niet zo gecharmeerd zijn van communiceren met een robot. Hoe je wat meer waardering krijgt voor deze vorm van klantenservice is door de bot een naam en een gezicht te geven. Interacties met een chatbot met een naam of gezicht worden hoger gewaardeerd dan de bots die dat niet hebben. Zonder dat je het doorhebt koppel je in je hoofd namelijk een bepaald karakter aan dit soort interacties. Denk maar aan Siri of Bixby: onbewust is dit een bepaald karakter geworden en dat komt in feite alleen maar doordat ze een naam hebben.

4. Stel een welkomstboodschap in

Een van de belangrijkste redenen voor consumenten om bedrijven te volgen op Twitter is om met de klantenservice te communiceren. En zij verwachten dan ook een snel antwoord. Om deze communicatie beter te maken is het goed om een welkomstboodschap in te stellen. Zo weet de klant dat hij hier antwoorden op vragen kan vinden, zonder dat hij of zij zelf de eerste stap heeft hoeven zetten.

5. Zet AI ook eens in voor de fun

Wil je AI een succesvol onderdeel laten zijn van je marketingstrategie, zet deze tool dan ook eens in voor de fun. Een mooi voorbeeld daarvan is de actie van Ziggo tijdens de lancering van een nieuw seizoen Game of Thrones. Als Game of Thrones zich in Nederland zou afspelen, in welk deel van Westeros woonde jij dan? Wie een tweet stuurde naar Ziggo kreeg automatisch een reply met een gepersonaliseerde landkaart.

Ook aan de slag met chatbots? Het Nederlandse Twitter team werkt samen met BlueRobot, gezamenlijk verzorgen zij alle chatbot en AI oplossingen voor adverteerders op Twitter in Nederland. Lees hier in een interview met oprichter Sean Riley hoe dit in zijn werk gaat.

Foto: panuwat – Adobe Stock

...

Verder lezen over Chat

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

Meta test op Instagram nu het maken van een AI-versie van influencers. Zo kun je DM’en met creators die je al jaren volgt.

Social Media28.06.2024

Instagram introduceert influencer-chatbots met Nederlands grapje

​Discord wordt nog meer een gameplatform

MSN had het vroeger en MS Teams heeft het als het goed is ook: de mogelijkheid om spelletjes te spelen in de chat. Er is nu een nieuw platform dat het krijgt en dat is geen verrassing, gezien het grootste onderwerp op da...

Gaming12.03.2024

​Discord wordt nog meer een gameplatform

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een winkel gemaakt waarin je allerlei verschillende chatbots kunt kopen. Het idee is dat je bijvoorbeeld als je in het onderwijs werkt, een specifieke GPT kunt kopen voor jouw va...

Online11.01.2024

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

Welkom in de GPT Store
​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Discord begon ooit als een kleine site waarop je kon chatten met andere gamers op een Slack-achtige manier. Tegenwoordig is het echter zoveel meer. Haal jij alles uit deze app? Met deze tips maak je optimaal gebruik van...

Gaming02.01.2024

​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Ieder jaar lukt het Coolblue om de Sinterklaas periode af te trappen met een unieke stunt. Dat is uiteraard ook dit jaar weer het geval. De online winkelgigant introduceert namelijk; Chat G-Piet. Chat G-Piet is de slimm...

Online20.11.2023

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Chat G-Piet strooit met gedichtjes
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Voordat we WhatsApp kenden, voordat we de TMF Chatbox kenden, voordat we zelfs maar MSN Messenger kenden, was er ICQ. Een afgeleide van I Seek You, kortom, een plek om in contact te komen met anderen. En dat kon via het...

Online06.11.2023

Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?

Op woensdag 13 november 2024 kwamen ambtenaren en beleidsmakers samen voor de AI en Overheid conferentie, georganiseerd door iBestuur, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, LEF future center, Rijkswaterstaat en de Nederlandse AI Coalitie. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde Daniel Erasmus ClimateGPT, een innovatief AI-model dat is ontworpen om beleidsmakers te ondersteunen in de strijd tegen klimaatverandering. Naast Erasmus kreeg ook ik de kans om te spreken en mijn inzichten te delen over de toepassing van AI binnen de overheid.

Technology20.11.2024

ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen

Niantic was zo’n vijf jaar geleden enorm bekend door zijn game Pokémon Go. Het spelletje waarin je fysiek naar locaties moet gaan. Nu gebruikt Niantic die locatie-foto's.

Mobile20.11.2024

Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?

Zo zou de verandering van het huidige top-AI-model van OpenAI naar het volgende een vrij kleine sprong zijn. 

Online19.11.2024

Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Een journalist van de Wall Street Journal nam de proef op de som en trok 24 uur de bossen in om te ontdekken of Gemini van Google, Meta AI van Meta, OpenAI van ChatGPT en Copilot van Microsoft een beetje behulpzaam waren.

Online13.11.2024

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen