Vorige maand kondigde Google ‘Android One’ aan, een reeks van ontwerpspecificaties om goedkope smartphones sneller te produceren en krachtiger te maken. Dit lijkt dit een strategische zet om de markt voor goedkope telefoons te veroveren, in het bijzonder die in India, maar volgens Leo Mirani van Quartz is Google’s echte doel iets subtieler.
India is, dankzij de enorme, jonge bevolking en lage penetratiegraad, vandaag de dag de meest aantrekkelijke markt voor smartphoneproducenten. De gemiddelde prijs van een smartphone van de Indische smartphonegigant Micromax is 80 euro en met dat toestel valt – als gevolg van de verouderde technologie die er in zit – niet bijster veel aan te vangen.
Mirani ziet in ‘Android One’ daarom niet zozeer een poging om het Google-imperium uit te breiden, maar eerder om het imperium dat ze nu al hebben op deze 3 specifieke manieren te beschermen:
De opkomende concurrentie van Windows Phone in ontwikkelingsmarkten stuiten. In 24 landen (inclusief India) zijn Windows Phones populairder dan de iPhone. Dit omdat Nokia een uitstekende reputatie geniet in India en omdat bepaalde producenten nauwe relaties onderhouden met Microsoft en het besturingssysteem gratis ontvangen.
Nieuwe gebruikers loyaal maken aan Android. Door de gebruikerservaring op goedkope smartphones te verbeteren, hoopt Google een betere reputatie op te bouwen en nieuwe klanten meer aan Android te binden. Op die manier kan eventueel vermeden worden dat deze klanten later naar een duurder product van Apple of Microsoft overschakelen.
Het platform aantrekkelijker maken voor ontwikkelaars. Als de goedkoopste Android-telefoons beter worden, zullen deze meer apps vlotter kunnen draaien. Betere en goedkopere toestellen betekent meer ontwikkelaars, meer gebruikers van de lucratieve Googlediensten en meer klanten in de Google Play Store.
In tegenstelling tot Apple, dat bovenal een hardwareproducent is, schuift Google de productie, distributie en marketing van Androidtelefoons door naar andere bedrijven. De nieuwe specificaties zullen betere goedkope smartphones mogelijk maken, maar het echte doel is om op die manier meer controle te krijgen over de goede werking van Android-apps op low-end toestellen – en dat terwijl al het risico aan de producenten toekomt. Een slimme zet, zo besluit Mirani…