Het is inmiddels zo’n drie maanden geleden dat we bij Microsoft onze nieuwe CEO hebben verwelkomd. Satya Nadella volgt Steve Ballmer op, die 14 jaar lang aan het roer van onze organisatie stond. Met de komst van Satya staat één ding als een paal boven water: innovatie zal binnen Microsoft belangrijker zijn dan ooit tevoren. In zijn eigen woorden: “Our industry does not respect tradition – it only respects innovation.“
Vernieuwende producten en een vernieuwende bedrijfsvoering hebben altijd in het DNA van Microsoft gezeten. Met ‘The new ways of working’, oftewel Het Nieuwe Werken, hebben we een nieuwe standaard binnen het arbeidsproces gezet. HNW begon echter als een manier om uit te zoeken hoe we onze eigen instrumenten konden gebruiken om tot innovatie te komen. De eigen medewerkers gaven met de eigen producten het goede voorbeeld. Een simpel idee dat uitgroeide tot een concept waar een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking tegenwoordig mee in aanraking komt, en hopelijk de vruchten van plukt.
Wat komt er na HNW?
Innovatie begint dus altijd met een stukje inspiratie. Momenteel zijn we bij Microsoft druk bezig om ons een beeld te vormen van hoe de wereld er over vijf jaar uitziet. Want wat komt er eigenlijk na HNW? Het concept is nu nog erg gericht op de eigen organisatie – de vraag hoe we ons optimaal organiseren om mensen tevreden naar hun werk te laten gaan. De volgende vraag zou echter kunnen zijn hoe we als organisatie de verbintenis met de rest van de wereld aan gaan. Hoe leveren we een bijdrage aan het succes van onze klanten en aan het welzijn van de maatschappij?
Wat we in het afgelopen decennium in ieder geval geleerd hebben is dat HNW geen project of programma is, maar een reis. Een reis die je vooral niet te planmatig moet aanpakken. Bij Microsoft waren we gewend zoveel mogelijk vooruit te plannen en vast te leggen, maar dat is niet de manier om innovatie te bewerkstelligen. Je kunt het beter op een avontuurlijke manier aanpakken: we gaan met z’n allen op weg, en hoe we precies op onze bestemming komen merken we vanzelf.
Growth hacking
Als nieuwe CEO bevestigt Satya die visie. Hij noemt het growth hacking: we gaan samen op zoek naar nieuwe groeigebieden, zowel in zakelijke als in persoonlijke context. Niet op een planmatige manier; in een growth hacking culture ben je aan het leren, aan het spelen, maak je fouten en kom je daardoor tot nieuwe ontdekkingen. Je vindt in korte tijd uit wat wel en niet werkt. Er is dus veel ruimte voor innovatie en slechts beperkte sturing van bovenaf.
Om growth hacking succesvol te maken heb je goede IT tools nodig. Net als bij HNW is het devies practice what you preach: des te beter wij weten hoe je Lync of Yammer optimaal kunt inzetten, des te makkelijker kunnen we het jouw organisatie vertellen. Maar het stopt natuurlijk niet bij IT. In mijn optiek is HR net zo belangrijk. Je moet veel investeren in de mensen binnen de organisatie om onafhankelijkheid en vrijheid van geest te stimuleren. Je bent pas een innovatieve organisatie als mensen in balans zijn, authentiek zijn en hun eigen talenten kennen – en die ook durven te gebruiken.
Zet de hamstermolen stil
Maar hoe goed HR en IT ook zijn ingesteld op innovatie, het blijft een uitdaging om innovatie hoog op het prioriteitenlijstje te zetten. Op 12 juni spreek ik tijdens een masterclass van een van onze partners, StartReady, over het concept ‘dagelijks innoveren’. Iedere dag iets doen aan innovatie is voor veel bedrijven, en ook voor ons, een behoorlijke worsteling. Medewerkers zitten vaak in een ‘hamstermolen’, zijn bezig met de dagelijkse taken en de spoedklussen. Hoe past innovatie daar tussen? En een betere vraag: moet je elke dag innovatie willen?
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je een bedrijfsritme moet creëren waarin die hamstermolen af en toe wordt stilgezet. Je moet de vertraging er in brengen en hier en daar eens lui zijn om heel bewust over dingen na te kunnen denken. Dat kan op de hei of tijdens een etentje, maar ook gewoon op kantoor. Zoek de connectie met elkaar en bespreek de meest wilde ideeën. Misschien heb je het product of de visie die de wereld verandert al lang in huis, maar is het er simpelweg nog nooit van gekomen.