Technology14.05.2014

Office voor iPad 27 miljoen downloads in 1,5 maand


office-voor-ipad-27-miljoen-downloads-in.jpg
office-voor-ipad-27-miljoen-downloads-in.jpg

Het was altijd de vraag of er wel behoefte aan was, Word voor op de iPad. In mijn eigen kring zie ik vaak dat vrienden een iPad aanschaffen om onderweg in de trein nog werkzaamheden te doen. Hierbij zijn programma’s als Word en Powerpoint een vereiste. In het begin werken ze actief met de tablet in de trein, totdat ze op het werk nieuwe collega’s ontmoeten die dezelfde treinroute reizen. 

Vanaf dat punt wordt de iPad schuchter weggestopt in de aktetas. In plaats van typen wordt er in de treinrit naar huis lekker nagebabbeld. Eenmaal thuis aangekomen neemt de laptop het over de van iPad. Vervolgens zei ik tegen mijn vrienden: ‘Maar je kan ’s ochtends toch de iPad gebruiken in de trein?‘ waarop het antwoord was: ‘Ja, maar dan ben ik niet productief of het is te druk in de trein‘.

Met deze redenen ging ik ervanuit dat office voor de iPad geen daverend succes zou worden, maar het tegendeel is bewezen.

12 miljoen downloads in april
Begin vorige maand telde office for iPad al 12 miljoen downloads. Huidig staat de teller op 27 miljoen en dit loopt nog steeds op. Omgerekend zijn er de laatste 46 dagen iedere dag rond de 587.000 downloads geweest.

Word for iPad is onder alle office applicaties verreweg het meest populair. In de Verenigde Staten staat het programma momenteel op de 11e plaats. Google Docs is kort na de Office for iPad geïntroduceerd. Deze hulpapplicatie staat momenteel op de 23e plaats in de Verenigde Staten en doet het dus een stuk slechter dan Word.

Productiviteit op tablets
Persoonlijk zie ik nog steeds het nut van tablets niet. Als combinatie tussen een smartphone en laptop heeft een tablet voor mij geen toegevoegde waarde. En foto’s maken met een tablet… laten we daar maar geen discussie over beginnen.

figuur.jpg
figuur.jpg

Toch zien we in bovenstaand figuur dat Tablets verrassend hoog scoren qua productiviteit. Tablets zijn een relatief onvolwassen markt. Uit het figuur blijkt dat tablets toch veelvuldig worden gebruikt voor zakelijke doeleinden. Verder is bekend dat Microsoft steeds meer downloads ontvangt vanuit het iOS platform waarmee het OneDrive gebruik afneemt op de devices van Apple en applicaties als DropBox in de lift komen. Ik zie hier zelf geen logica in, maar een ding is zeker: Microsoft ondersteund de iPad niet om Apple te helpen. Zelf ben ik benieuwd hoe dit succesverhaal gaaf aflopen. Voorlopig is Microsoft de lachende derde nu dagelijks de Office for iPad downloads fors toenemen.

...