Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Bij het zien van de eerste beelden van de zelfrijdende auto van Google op de snelweg kon iedereen zich daar wel e.e.a. bij voorstellen. Vergelijkbaar met cruisecontrol en remmen als er een voorligger op de pad komt. Geen gevaar en overzichtelijk.
Moeilijker wordt het allemaal als het verkeer drukker wordt en het verkeer zich kris kras door elkaar begint te begeven. Denk daarbij ook aan steden waar we hebben te maken met overstekende voetgangers, kruisende fietsers, auto’s, scooters en andere zaken op de openbare weg. Dan wordt een zelfsturende auto duidelijk iets anders en het is bijna ondenkbaar dat een auto hetzelfde overzicht heeft als wij. Toch beweert Google nu dat hun zelfrijdende auto’s klaar zijn voor deze taak.
Speciaal voor deze meer complexe verkeerssituaties is Google nu bezig met een nieuw systeem. Hierbij worden bepaalde objecten (auto’s, fietsers, voetgangers) op straat m.b.v. een kleursysteem gecategoriseerd. Aan hand van deze kleuren kan de auto zelf genuanceerde handelingen uitvoeren. Google geeft toe dat de auto op dit moment nog niet gebruiksklaar is, maar dit is slechts een kwestie van tijd.
Inmiddels zijn er al enkele technische hoogstandjes vindbaar in de auto’s. Zo is er bij iedere auto ingeprogrammeerd dat deze na een groen licht nog 1,5 seconde wacht voor auto’s die door rood rijden. Toch zal Google zeker nog een aantal lastige juridische slagen moeten maken voordat de zelfrijdende auto’s commercieel ingezet kunnen worden. De beste manier zal toch zijn de technologie in auto’s met bestuurder aan te brengen zodat deze in alle gevallen waar het nog mis gaat de auto te leren hoe deze moet handelen in alle voorkomende gevallen waar de techniek nog niet voldoende geoptimaliseerd is.