Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het Mobile World Congress in Barcelona draait op volle toeren. Wie er is ziet geen verschil met eerdere edities. Deze industrie is zo groot en machtig dat je hier nooit zult denken dat het ergens onderweg de afgelopen jaren allemaal even minder was. Er hebben meer mensen een mobiele telefoon dan dat er mensen zijn de schoon drinkwater hebben, dat geeft te denken.
Wie vliegt op Barcelona krijgt na de landing het gevoel in Samsung City te zijn aangekomen. De marketing budgetten van het Zuid-Koreaanse elektronicabedrijf lijken onuitputtelijk. Het maakt niet uit waar je kijkt, El Prat ademt Samsung. In de stad zelf kom je ook vrijwel alle andere bekende leveranciers op de gevels tegen waarbij opvalt dat alleen Sony qua zichtbaarheid goede tweede lijkt.
Wat valt er op als door de 8 afgeladen hallen van het Mobile World Congress loopt of eigenlijk wie maakt het verschil. De grote merken hebben de grootste stands, kleur is een onderwerp naast vooral wearable tech. De opkomst van devices die ons leven tracken lijkt niet meer te stoppen. “Zo kunnen we mensen ongeëvenaarde mobiele vrijheid in het dagelijks leven bieden” schrijft Samsung bij de lancering van hun nieuwe generatie Gear devices. Wat die vrijheid echt betekent is een andere discussie.
Bijzonder is dat een van de eerste bedrijven die actief was met dit wearable tech, Fitbit, het Mobile Word Congress heeft verkozen tot handelsplaats. Fitbit verkoopt als enige haar producten in Barcelona op hun stand voor een beurskoopje van 59 euro. Huawei lanceert een copycat van de Fitbit Force onder de naam TalkBand B1. Wat deze armband wel anders maakt is dat het display gedeelte van de Talkband er uit kan om als Bluetooth headset dienst te doen. Andere vergelijkbare devices zijn de Gear Fit, Sony Smartband, Nike FuelBand en de Jawbone UP.
Fitbit Force
Samsung Gear Fit
Huawei Talkband
Nike Fualband
Wat verder opvalt is dat je met een iPhone je een dinosaurus voelt. Apple heeft zich nog nooit gemeld in Barcelona net als dat je eigenlijk Google zou verwachten. Google Glass had hier natuurlijk moeten zijn maar zowel Apple ala Google schitteren jaarlijks door hun afwezigheid. De schermgrootte van m’n iPhone 5 lijkt nu echt achterhaald. Zeker 90% van de huidige smartphones zijn groter. En waar je op een iPhone nog veel apps voor moet installeren lijken deze op de nieuwe generatie Android toestellen vrijwel allemaal al standaard aanwezig te zijn. Nee laat niet zien dat je nog een iPhone bezit in Barcelona want daarmee val je echt buiten de boot.
Wie er wel is heet Mark Zuckerberg. De CEO van Facebook kwam er niet om aan te kondigen dat ze nu eindelijk met HTC een Facebook phone op de markt brengen. Mr. Facebook was er om een andere reden. Samen met mobiele partners waaronder Samsung, Ericsson, Nokia, Mediatek, Qualcomm en Opera wil Facebook gratis internet gaan aanbieden in landen waar mobiel internet nog veel te duur is. Op dit moment hebben slechts 2,7 miljard mensen toegang tot internet en dit wil Zuckerberg met zijn internet.org project gaan doorbereken. Diensten als nieuws en weer, maar ook Facebook en WhatsApp moeten in de toekomst gratis kunnen worden aangeboden. Daarvoor legt Facebook één miljard dollar op tafel. Ongekend en hopelijk sluiten ook bedrijven als Google en Microsoft hierbij aan want dan komen we met z’n allen een stuk verder.
Een van de bedrijven die mij persoonlijk echt wist te inspireren is Ericsson. Deze Zweedse fabrikant van telecommunicatieapparatuur boodt mij een inkijk in de toekomst van de mogelijkheden van mobile communicatie van internet in sportstadions, hoe je boodschappen in je auto komen tot aan connected paper. Maar hierover later meer. Wat er verder allemaal gebeurt in Barcelona kun je natuurlijk ook lezen op Mobilecowboys.