Begin deze week werd bekend dat Google voor zo’n 3,2 miljard dollar het bedrijf Nest over heeft genomen, een fabrikant van thermostaten en brandalarmen en de bijbehorende apps voor Android en iOS om ze te bedienen. Maar de overname door Google is niet gericht op dit jaar, maar ze zetten vol in op de komende 10 jaar.
Morgan Stanley analist Scott Devitt heeft toch een schatting gemaakt hoe Nest het dit jaar zou doen. Een jaar geleden wist Gigaom te melden dat Nest 40.000-50.000 thermostaten per maand verkocht. Devitt schat dat aantal nu op 100.000 per maand. Per stuk kosten ze zo’n $250, Devitt schat de jaarlijkse omzet dus op $300 miljoen, hetgeen betekent dat Google 10x de omzet heeft betaald.
De overname is dus niet gericht op dit jaar, maar op de komende 10 jaar. Nest is een vrij grote startup als we kijken naar de inkomsten. De verwachting is dat ze die de komende tijd flink op kunnen gaan voeren. Het is voor beide partijen een mooie overname.
Nest had door kunnen gaan als zelfstandige onderneming, maar dan had het een steeds grotere stapel geld nodig gehad. Enkele gevestigde thermostaat bedrijven klagen het bedrijf aan, en dus is er een goed juridisch team nodig. Er is geld nodig (om misschien) een netwerk van technici op te bouwen voor het installeren en verzorgen van alle Nest producten. En ook fabrikanten en de uit te bouwen distributie moeten gefinancierd worden. En laat Google nou een stapel geld hebben.
Google neemt hiermee een toonaangevende onderneming in domotica over. De Nest thermostaat en rook/CO-detector zijn slechts het begin van het bedrijf. Het doel is uiteraard om alles ‘connected’ te krijgen. Voor Google weer een nieuwe manier om straks overal aanwezig te zijn en dus informatie te verzamelen.
Hier lees je waarom Apple Nest niet heeft overgenomen.