Volgens een posting The Verge zal Intel volgende week op de CES in Las Vegas aankondigen dat ze een apparaat met twee OS systemen (Dual OS) zal aankondigen: Windows 8 en Android, zodat de Apps van beide systemen zonder steeds in en uit te loggen voor de gebruikers beschikbaar zijn. Je mag aannemen dat Intel het met name heeft over touchscreen tablets, want op een ouderwetse laptop is dat niet al te praktisch, anders dan dat men vanuit het éne OS een ander OS kan opstarten en gebruiken.
2014 wordt voor de consumenten blijkbaar het jaar van de strijd tussen de Operating Systems! De vraag is of Microsoft en Google zullen willen toestaan dat men deze op één machine verenigt en hun macht ligt in het feit dat ze voor deze dual machines de app stores kunnen afsluiten. En Intel zal niet in staat zijn zelf een geheel nieuwe store van Apps op te zetten en te vermarkten.
Als we UNIX, als non-consumer OS, verder buiten beschouwing laten dan gaat de strijd de komende jaren tussen het iOS van Apple, Windows van Microsoft en Chrome OS/Android van Google. In deze strijd heeft Google de beste papieren.
Probleem is dat met name Microsoft meer denkt in apparaten voor een OS dan in doelgroepen die deze apparaten zouden moeten gaan bedienen. Het is het probleem op te veel paarden te willen wedden van uit een te historisch (monopoly) perspectief. Je moet onderscheid maken tussen een markt voor de thuis consumenten en de zakelijke markt, of beter de markt van de professionals.
Daar doorheen loopt het feit dat voor de mobiele telefoon- en tablet markt er geen onderscheid is tussen consument en zakelijk, maar wel het gegeven dat voor zakelijke gebruikers andere zaken met hun bedrijfscomputers en zakelijke laptops moeten worden gesynchroniseerd, dan voor de consumenten markt, waarvan een steeds groter deel, het wat betreft het digitale leven, helemaal laat bij een tablet of mobiel.
Verder leidt de snelle verschuiving van lokale opslag en rekencapaciteit naar de cloud er toe dat er meer behoefte komt aan onderhoudsvriendelijke en geodkope terminals, in plaats van lokale computers als laptops, die van iedere consument een ID-operator maakt. Iets waarvoor ze niet in de wieg zijn gelegd.
Als men de situatie opbreekt in doelgroepen op basis van behoefte in gebruik en specificaties ziet volgens mij de wereld er als volgt uit:
Laten we beginnen met naar de positie van Apple te kijken. Apple heeft een sterke eigen ecosysteem met trouwe en overtuigde volgers, die voor hun trouw nog steeds zeer hoge investeringen bereid zijn te doen om uit te stralen dat ze lid van de club zijn. Deze groep zal blijven bestaan maar niet meer dan 10-20% van de markt veroveren. Een nuttige luis in de pels en dwingend in innovatie. En dat is ook het gevaar: zodra het innovatieve karakter van Apple sluit, zal dat het einde van van Apple betekenen.
Apple heeft de Tablet/Mobiele apparaten geintegreerd. En het Macbook platform met uitstekende synchronisatie daartussen. Als (professionele) gebruiker kan je dus geheel in de wereld van Apps blijven, vooral omdat de belangrijke zakelijke producten van Microsoft (Office) gewoon beschikbaar zijn, en Google met zijn toepassingen uitstekend op het Apple platform kan draaien. De omgekeerde situatie is niet van toepassing. Echte Apple applicaties draaien niet op de andere operating systemen.
Wat Microsoft betreft kan het door haar verleden niet goed kiezen voor een consumenten strategie. Haar bondgenoten zijn feitelijk de bedrijfs IT-ers die kiezen voor de Microsoft (mail) Servers en het gecontroleerde centrale beheer van applicaties (.exe) op Windows XP of 7, en de zakelijke professionele gebruikers die kiezen voor MS Office en Outlook. In het verleden konden deze keuzes aan de consument worden opgelegd, waarbij de consument gedwongen werd IT-operator te worden, een rol die hen niet ligt. Verder konden ze daarmee de markt van de mobiele telefoons en tablets niet goed bedienen en deze strijd lijkt eigenlijk al verloren. Microsoft heeft dus niet de tablets en de telefoons geüniformeerd, maar met Windows 8 de laptops en de tablets. En dat zal niet gaan werken vanwege prijs en functionaliteit. Door deze spagaat loopt Microsoft nu echt het risico snel de consumentenmarkt, ondanks grote investeringen, van zich te vervreemden. De strategie van Microsoft zal moeten zijn dan het zich geheel richt op de professionals en groot zakelijke markt voor geavanceerde toepassingen, waarbij de medewerkers de beschikking moeten hebben over goed te synchronisereren laptop-terminals, tablets en mobiele telefoons. Omdat Mircosoft voor de klein zakelijke markt snel te duur begint te worden, denk ik dat het voorland van Microsoft een marktaandeel van 20-30% is.
Daarmee krijgen Apple en Microsoft pakweg 40% van de markt van de OS. De rest gaat op termijn naar Google. Daar zijn een paar belangrijke redenen voor:
1. Google is van huis uit gericht geweest op slimme, goedkope (gratis) in de cloud werkende toepassingen voor de consument. Dat geeft ze een uiterst sterke positie op de consumenten markt en maakt dat hun toepassingen probleemloos op alle andere OS platforms even gemakkelijk draaien.
2. Google heeft na de introductie van de iPhone de smartphone markt en de markt voor de tablets snel en kwalitatief hoogstaand kunnen invullen met Android.
3. Omdat Google (haast) geen investeringen en risico’s loopt in hardware, omdat hun systemen zo open zijn, willen anderen dat graag voor ze doen, en kunnen ze sneller zonder belasting van downward compabiliteit nieuwe toepassingen ontwikkelen.
4. Google heeft begrepen met de Chomebook (en Android) dat je de consument moet bevrijden van ingewikkelde operating taken: installeren, aansluiten apparatuur, verbindingen, opslag en synchronisatie en backups. Als de consument door gaat krijgen dat ze goedkoop, snel en zorgeloos kunnen werken op het Chrome OS zal de opmars niet te stuiten zijn.
5. Het bedrijfsleven bestaat voornamelijk uit kleine bedrijven (MKB) waarvoor de IT toepassingen eerder lijken op die van de consument dan op de zakelijke beheeromgeving van autonome IT’ers en IT-afdelingen. De klein zakelijke markt wordt uitstekend bediend vanuit Google App.
Samenvattend: Google beheerst binnenkort de drie grootste markten: smartphones en tablets, de niet-professionele consumentenmarkt én het merendeel van de kleine MKB bedrijven. Daar wil Apple geen antwoord op hebben, omdat dat niet hun business model is, en heeft Microsoft met Windows 8 geen antwoord op.