De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Data is de nieuwe grondstof van de commerciële en niet-commerciële diensteneconomie. Alle data wordt in datacenters verwerkt, opgeslagen en doorgeleverd. Waar vroeger de drukpers van papier en inkt kranten drukte, worden nu in het datacenter bits tot online nieuws verwerkt, opgeslagen en ter distributie aangeboden. Waar je vroeger met een collega bij de koffieautomaat het laatste nieuws besprak, deel je dat nu met de hele wereld via de datacenters van Facebook. Waar je vroeger door schappen vol met CD’s en DVD’s in de Free Record Shop grasduinde, pluk je die nu met je smartphone uit de datacenters van Spotify. Waar de offline en de online economie steeds hechter verstrengeld raken, zijn datacenters de nieuwe industrieterreinen in het digitale landschap.
In de toekomst, als cloud computing gemeengoed is en datacenters daadwerkelijk de nieuwe industrieterreinen in het digitale landschap geworden zijn, zal er een wereldwijde datacenter grid zijn ontstaan: de InterCloud. En net als het internet een netwerk van computernetwerken is, is de InterCloud dan een cloud van clouds. De vorming van deze InterCloud is recent weer een stapje dichterbij gekomen met het initiatief van de Deutsche Börse die volgend jaar computerkracht gaat verhandelen. Volgens Deutsche Börse moet het net zo gemakkelijk worden om computerkracht in te kopen als het kopen van olie of elektriciteit. Die marktplaats van de Deutsche Börse draait op een cloud in een datacenter. En daarmee zijn we weer terug bij het begin: Waar de offline en de online economie steeds hechter verstrengeld raken, zijn datacenters de nieuwe industrieterreinen in het digitale landschap.
Deze blogpost is geschreven door Pim Bilderbeek, Partner en Principal Analyst bij onderzoeksbureau The METISfiles.
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023