Technology06.11.2013

De zeven hoofdzonden van innovatie


Goede ideeën zijn onmisbaar voor een bedrijf, maar voor de uitvoering is meer nodig dan alleen het spreekwoordelijke lampje boven je hoofd. Mindjet, producent van projectmanagement collaboration-software zet de zeven hoofdzondes voor een bedrijf op een rij wanneer zij willen innoveren en de uitdaging aangaan om van idee tot succesvolle uitvoering te komen.

de-zeven-hoofdzonden-van-innovatie.jpg
de-zeven-hoofdzonden-van-innovatie.jpg

[Afbeelding: © bloomua – Fotolia.com]

LUST – De gepassioneerde fout

Gepassioneerde mensen hebben de neiging om enthousiast te raken wanneer ze worden geïnspireerd. Deze enthousiastelingen veranderen soms wel eens in ongeduldige doemdenkers als ze doordraven. Hoe lukt het je om deze gepassioneerde fout te vermijden?

Omarm de passie en geef het voldoende ruimte om de creativiteit te uiten. Geef ook de kritische medewerkers de ruimte wanneer ze de onpraktische kanten van het idee willen aankaarten. Nadat iedereen de ruimte heeft gekregen die zij nodig hadden, komt het idee vanzelf naar boven.

GULZIGHEID – Teveel van het goede

Er zijn mensen die komen met iets unieks en geweldigs, maar zij voegen vervolgens teveel kenmerken en functies toe. Dat is de gulzigheid van innovatie. Maar hoe vermijd je teveel van het goede? Je hoeft niet elk product zo te maken dat het op een Zwitsers zakmes lijkt. Dit veroorzaakt vertraging en heeft misschien wel negatieve gevolgen voor het product. Zeker als de toevoegingen gedurende het proces worden aangebracht. Zorg ervoor dat de doelen duidelijk zijn en dat ook elke functie of toevoeging een doel heeft.

HEBZUCHT – Geld besparen, maar ook graaien

Je krijgt waar je voor betaalt. Bedrijven die terughoudend zijn in het financieren van hun eigen groei kunnen ook niet verwachten dat ze hun concurrentievoordeel behouden. Maar hoe vermijd je deze financiële fouten? Ga op zoek naar oplossingen om dat voordeel te behouden voor de laagste kosten, maar focus niet obsessief op oplossingen die vervolgens je kansen ondermijnen.

LUIHEID – Je hebt een goed idee, maar daar blijft het bij

Aan een idee alleen heb je niets. Wanneer je geen gedegen strategie hebt om je ideeën uit te werken, dan wordt het snel een chaos. Hoe voorkom je dat de goede ideeën verloren gaan? In de competitieve markt van vandaag de dag is een idee alleen zo goed als de haalbaarheid ervan. Eerst de strategie, dan de executie. Strategie is het verschil tussen het hebben van een goed idee en de verkoop ervan.

JALOEZIE – Copycat killers en een verzadigde markt

Het is moeilijk om met unieke ideeën te komen vandaag de dag. Zelfs als je deze hebt, zal de concurrentie hiervan profiteren en zullen ze met enige subtiele aanpassingen zelf aan de slag gaan. Maar hoe zorg je er zelf voor dat je geen copycat wordt? Vermijd de verleiding om je concurrenten na te apen. Na-apers veroorzaken prijsoorlogen en bevorderen de verkoop op de zwarte markt. Zorg ervoor dat je focus ligt op het zijn van een echte innovator in plaats van een copycat.

WRAAK – Alles wat jij kan, kan ik beter (dus)

Soms gaan bedrijven in de aanval tegen hun grootste concurrent, terwijl deze concurrent wellicht niet eens vergelijkbaar is met zichzelf. Hoe ga je oneerlijke vergelijkingen uit de weg?

In plaats van uit te halen naar concurrenten, kun je je concurrent beter gebruiken als een kans om je product beter te maken. Concurrentie houdt je tenslotte scherp en stimuleert innovatie.

IJDELHEID – Ik ben onaantastbaar

Met één innovatie zorg je er niet voor dat je bedrijf voor altijd overeind blijft. De voortdurend veranderende wereld eist dat je meegaat met de ontwikkelingen. Maar hoe vermijd je de valkuilen van perfectionisme? Blijf bij jezelf en zorg ervoor dat je niet in je eigen comfort zone blijft hangen. Blijf in beweging. Luister naar de markt , luister naar je klanten en accepteer de wensen van je klanten. Wees niet bang om risico’s te nemen.

Oke, nu weet je hoe je niet moet zondigen. Denk dan nu eens na over hoe je een heilige kan zijn….

Deze blogpost is geschreven door: Jeroen van der Lugt, Channel Sales Manager Mindjet.

...

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Verder lezen over Mindjet

Innovatie bovenaan je prioriteitenlijst is een must

Innovatie wordt steeds meer gezien als cruciaal om te concurreren in een wereldwijd veranderende markt. Toch zijn er veel mensen die aangeven dat ze weinig bezig zijn met innovatie. Hoe komt dat? Mindjet, producent van s...

Online18.10.2013

Innovatie bovenaan je prioriteitenlijst is een must

10 redenen waarom we blij worden van visualisaties

Het visualiseren van informatie in afbeeldingen of infographics is helemaal hot, maar niet alleen omdat het er mooi uit ziet. Er is ook veel wetenschappelijk bewijs waarom mensen het veel makkelijker vinden om informatie...

Online23.09.2013

10 redenen waarom we blij worden van visualisaties

Bijna op vakantie? Dat zorgt voor stress bij de overdracht

Al in de eerste delen van Nederland beginnen de zomervakanties en zijn de voorbereidingen voor de vakantie al in volle gang, zowel thuis als op het werk. Veel medewerkers zijn druk bezig hun rol en verantwoordelijkheden...

Online01.07.2013

Bijna op vakantie? Dat zorgt voor stress bij de overdracht

3 tips voor moderne samenwerking

Samenwerking is de kern van het moderne bedrijfsleven, maar de manier waarop we samenwerken is niet altijd perfect. In deze wereld van nieuwe technologieën hebben we geen gebrek aan nieuwe tools – alles van het stream...

Online31.05.2013

3 tips voor moderne samenwerking

5 belangrijke tips voor effectieve samenwerking

Een van de belangrijkste voordelen van het visualiseren van je werk is dat het je een groter perspectief biedt. Als individu, ben je in staat om een stap terug te nemen en een duidelijk beeld van je werk te zien. Je herk...

Online26.04.2013

5 belangrijke tips voor effectieve samenwerking

Werk gelukkiger, niet harder: [3 tips]

Onderzoek toont aan dat 'geluk' een sterkere voorspeller is van zakelijk succes dan ‘werk tevredenheid’. Gelukkige mensen presteren consistent beter dan hun collega’s en krijgen een betere positie met meer voldoeni...

Online13.02.2013

Werk gelukkiger, niet harder: [3 tips]

Onderzoek: 20% verspilling denkkracht met traditionele kantoorsoftware

Een wetenschappelijk experiment, uitgevoerd door het wetenschappelijk onderzoeksbureau Mindlab International in opdracht van Mindjet, toont aan dat we 20% denkkracht verspillen bij het gebruik van traditionele kantoorsof...

Technology18.04.2012

Onderzoek: 20% verspilling denkkracht met traditionele kantoorsoftware

Verdrinken in data : Overdaad aan soorten informatie kost Nederlands bedrijfsleven geld [infographic]

Information overload kost het Nederlands bedrijfsleven 1853 euro per werknemer/per jaar, zo blijkt uit een onderzoek van Mindjet. We blijken niet zozeer te grote hoeveelheden informatie te ontvangen, maar we hebben grote...

Online30.11.2011

Verdrinken in data : Overdaad aan soorten informatie kost Nederlands bedrijfsleven geld [infographic]