Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Synrgy, een bedrijf in oprichting, heeft op haar twitterdienst @synrgyHQ melding gemaakt van én een foto getoond van een grote banner die – in dit geval bij een zoekopdracht naar “Southwest Airlines – door Google is geplaatst. Ze zou deze banner bij toeval op het spoor zijn gekomen, maar zoals u weet bestaat toeval niet en het bedrijf Synrgy zal zich in 2014 op de markt presenteren als een bedrijf dat zich volgens hun twitter profiel bezig houdt met “An innovative web app designed to help local businesses manage and maximize their digital marketing. Launching in 2014. Dallas, Texas.
Ze zullen wel een vriendje bij Google hebben zitten die bereid was hen in de aanloop naar de start van hun exploitatie wat te helpen. Neemt niet weg dat een dergelijke banner een hele stap is in de geschiedenis van ‘adwords” bij zoekresultaten
In een artikel in The Verge laat een woordvoeder van Google weten dat “This is a very limited test in the US; one of many we run”. Dat is ongetwijfeld juist wat Google zegt, maar als je dit ziet weet je dat deze banners, blijkbaar bedoeld voor het promoten van grote merken, er wel gaan komen.
Als je je realiseert dat voor gebruikers de belangrijkste internet tool, Google Search, dus gewoon gratis is, kan je moeilijk klagen dat Google met hun advertentie producten bij en rond Search geld verdienen. Maar er zit wel een ‘maar’ aan deze specifieke vorm van adverteren omdat het zo’n groot gedeelte van de pagina wegneemt van waar het de gebruiker toch om te doen is, namelijk de presentatie van de zoekresultaten bij de door hem/haar ingegeven zoektermen. En we hadden al gezien dat er een constante druk is vanuit Google om steeds meer advertentie-ruimte en eigen Google producten te tonen op die pagina’s zodat de zoekresultaten bijna geheel van de pagina worden gedrukt, zeker bij het zoeken op je mobiel. Hoever kan Google hiermee gaan totdat ze uiteindelijk hun gebruikers van de Search pagina zullen gaan vervreemden.