22.10.2013
Technologie

iPad event komt voor Apple op het juiste moment

By: Dominique Dewitte

BlogTechnologie

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe iPad vandaag brengt Business Insider de verkopen en het huidige marktaandeel van Apple’s tablet in kaart. Mooi ziet het er niet uit.

Ondanks de lancering van een goedkopere iPad – de iPad Mini – is er een einde gekomen aan de groei van de tablet. Het voorbije kwartaal werden 14% minder iPads aan de man gebracht dan een jaar eerder voor een totaal van 15 miljoen en dat in een markt die dit jaar met 50% zal groeien.

Het probleem van Apple is dat het kost wat kost zijn winstmarge wil beschermen in een markt waarin ook de concurrentie steeds betere tablets verkoopt tegen een significant lagere prijs. De iPad is met andere woorden te duur.

ipad-event-komt-voor-apple-op-het-juiste.jpg
ipad-event-komt-voor-apple-op-het-juiste.jpg

In onderstaande grafiek is te zien hoe Apple sinds 2010 bijna 60% van het marktaandeel op de tabletmarkt verloor.

ipad-marketshare-q3-2013.jpg
ipad-marketshare-q3-2013.jpg

Qua specs staan de huidige iPad’s veel te duur in de markt vergeleken met de concurrentie. De aankondiging van later vandaag geeft de nieuwe iPad’s mogelijk weer de juiste prijs / kwaliteitsverhouding. Maar dat alles zal afhangen van de definitieve specs.

Share this post