De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Zoveel werd dinsdag pijnlijk duidelijk toen een stroomstoring bij Easynet’s datacenter op Schiphol de continuïteit van (delen van) de offline, connected en online economie bedreigde. Het duurde ongeveer 1,5 uur voordat Easynet publiek ging met een tweet en ongeveer 11 uur voor de dienstverlening volledig hersteld was:
Bekijk deze Storify link van Dionar voor meer tweets over de stroomstoring.
Tijdens die 11 uur werden er vier dingen overduidelijk:
-
1. Datacenters zijn de nieuwe bedrijventerreinen in het digitale landschap van de online economie. De storing trof onder meer online parking, hotel reserveringen, e-commerce, communicatie, en Enterprise backoffices
-
2. Lokale uitval heeft landelijk effect. Een stroomstoring op Schiphol Amsterdam verhindert online parkeren in Venray
-
3. De digitale infrastructuur waardeketen is complex. Veel klanten hadden er geen idee van dat hun digitale infrastructuur bij het Easynet Schiphol datacenter staat
-
4. Als de digitale infrastructuur bedrijfskritisch is kan je je niet veroorloven om offline te zijn. Veel klanten zullen de contracten die zij hebben gesloten met hun digitale infrastructuur leveranciers heroverwegen en zijn waarschijnlijk bereid om meer te betalen voor een grotere betrouwbaarheid.
Voor de klant is het dus zaak om goed in de gaten te houden hoe de leveringsketen van digitale diensten nu echt in elkaar zit. Een leverancier kan zijn diensten op een digitale infrastructuur van een derde partij draaien, en die derde partij kan zijn infrastructuur behoefte afgedekt hebben bij weer een andere leverancier die een co-locatie ruimte heeft bij een datacenter.
Waar we in de levensmiddelenketen spreken van “de boer tot het bord”, en de herkomst van voedsel op de verpakking moet staan, moeten we in de IT de informatie leveringsketen gaan volgen van “het datacenter tot het device”. Dat daarbij de slager beter niet zijn eigen vlees kan keuren is evident. Met name voor de grootzakelijke markt verwachten we dan ook een toenemende vraag naar cloud assurance diensten. In samenwerking met een derde partij kunnen aanbieders de herkomst, locatie, wet- en regelgeving van hun aanbod laten certificeren. De honger van de business naar een snelle IT oplossing moet immers op veilige wijze gestild kunnen worden.
Deze blogpost is geschreven door Pim Bilderbeek, Partner en Principal Analyst bij onderzoeksbureau The METISfiles.
Verder lezen over Schiphol
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology21.11.2023
Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger
Nieuws29.09.2023
JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat
Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te wordenNieuws04.04.2023
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren
Technology13.03.2023
Schiphol test AI-technologie in securityproces
AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomenLifestyle27.02.2023
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?
Technology22.02.2023
Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol
Gadgets15.06.2022
Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is
Verder lezen over Storing
Cybercrime28.08.2024
Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat
Cybercrime19.07.2024
Let op: er is een grote, wereldwijde computerstoring gaande
Entertainment15.07.2022
Netflix down, en nu?
Flinke storing bij de rode NEntertainment20.06.2022
Viaplay gaat klanten mogelijk compenseren
De nieuwe F1 streaming dienst krijgt haar zaakjes maar niet op ordeEntertainment01.06.2022
Geen tickets voor Bruce Springsteen door storing bij Ticketmaster
Morgen een nieuwe pogingSocial Media26.05.2022
Instagram kampt met storing: DM’s zwart en vertragingen
Entertainment03.04.2022
NLZiet geeft een week compensatie voor storing
Nieuws23.03.2022