Het volgen van oogbewegingen wordt al langer in neurowetenschappelijke onderzoeken gebruikt om te weten te komen hoe mensen naar afbeeldingen kijken, hoe ze gezichten bestuderen en waar hun aandacht op gefocussed is bij specifieke situaties. Deze kennis wordt onder andere ingezet voor marketingdoeleinden (neuromarketing), maar ook nieuwe devices ontwikkelen toepassingen waarbij gebruik gemaakt wordt van oogbewegingen.
Zo maakt de Samsung Galaxy S4 gebruik van eye-tracking technologie waardoor het scherm “bestuurd” kan worden door oogbewegingen en verscheen er op Smartplanet een artikel over de nieuwe training software Mindflash, waarbij de online training op een tablet automatisch stopt of vertraagd wanneer iemand wegkijkt van het scherm.
Dit lijken me leuke toepassingen, maar ik werd er door aan het denken gezet. Wat als Google besluit om eye-tracking te integreren in Google Glass, zouden we dan straks mee gaan maken dat adverteerders moeten gaan betalen per seconde dat iemand naar een advertentie kijkt. En dan zou je ook kunnen denken aan betalen voor content die aangeboden wordt via Google Glass, maar dat je dan alleen betaalt voor wat je daadwerkelijk bekijkt. Het geeft in ieder geval een andere dimensie aan “pay per view”.
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024