Technology01.07.2013

Retail laat technologische kansen liggen


retail-laat-technologische-kansen-liggen.jpg
retail-laat-technologische-kansen-liggen.jpg

In veel winkels is de manier van zakendoen nog erg conventioneel en wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van nieuwe technologieën. En dat kan in een tijd waarin de consument erg kritisch is en het koopgemak vaak een doorslaggevende factor is, de ondergang van een onderneming betekenen.

De toepassing van meer informatietechnologie in de retail valt niet tegen te houden. Er is momenteel sprake van een verdringingsmarkt: de klant vraagt om onderscheidend vermogen. Met alleen concurrerende prijzen zal je niet lang overleven, zeker niet als je concurrenten de koopervaring verbeteren met smart solutions, en je zelf achterblijft. Als ik in een kledingzaak kom en ze hebben een bepaald artikel niet in mijn maat, dan wil ik niet horen: “We bestellen het en komt u volgende week maar terug.” Dat is niet meer van deze tijd. Ik wil het artikel in mijn maat ter plekke online kunnen kopen en verwacht dan dat het binnen een dag thuis bezorgd wordt. Kan dit niet, dan ga ik naar de concurrent, die dit wel faciliteert.

Toch zet het omni-channel winkelen nog niet echt op grote schaal door. De meeste retailers maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die IT biedt. Er zijn wel wat experimenten, zoals de Twitter spiegel van bedrijfsketen WE. Hiermee kan het winkelend publiek hun kledingkeuze met een druk op de spiegel op sociale media plaatsen, om zo kledingadvies te krijgen van vrienden die niet fysiek in de winkel aanwezig zijn. Maar over het algemeen zijn retailers erg traag met het invoeren van smart solutions.

Slimmere marketing
Het implementeren van deze nieuwe technologie, vraagt natuurlijk wel om een investering. Maar die investering haal je er altijd uit, mits je het naar op een slimme wijze inzet. En de investering hoeft niet eens zo heel hoog te zijn: veel bestaande technologie kan veel beter worden ingezet dan nu het geval is. Neem bijvoorbeeld RFID (radio frequency identification). Dat wordt nu nog voornamelijk gebruikt om diefstal tegen te gaan, maar het kan veel slimmer worden ingezet. Je kunt er bijvoorbeeld je voorraad mee bijhouden, zodat artikelen nooit meer uitverkocht zijn op je locatie. Of je zet het in om altijd precies te weten waar artikelen zich bevinden. Heeft iemand een kledingstuk dat je zoekt in de paskamer laten liggen, dan weet je met RFID meteen waar het is en kun je je klanten sneller van dienst zijn.

Koppel RFID aan de juiste software en je kunt in real time aflezen wat de trends zijn en hier je inkoopbeleid en je reclame op aanpassen. Koppel het aan een persoonlijk account van je klanten en je weet na verloop van tijd precies waar iemand voor komt en wat de voorkeuren van die persoon zijn. Op basis daarvan kun je heel gericht contact opnemen als er iets binnenkomt wat bij een klantenprofiel past.

Uiteindelijk moeten alle smart solutions erop gericht zijn dat je betere marketing gaat bedrijven. Dat je mensen veel persoonlijker kunt benaderen om ze vervolgens in je winkel te krijgen. Doe je dat niet, dan ga je ten onder.

De toekomst
We zien nu al een enorme verandering in het winkellandschap. Veel aankopen verplaatsen zich naar internet. Als we wat verder in de toekomst kijken dan zie je dat deze trend zich nog veel verder doorzet. De fysieke winkel zal waarschijnlijk niet helemaal verdwijnen; er zullen altijd flexstores en distributiecentra blijven, maar de service die consumenten  in de winkels ontvangen wordt fundamenteel anders. Een goed voorbeeld is het invoeren van distributiepunten door Albert Heijn. Mensen bestellen hun boodschappen online en halen ze de volgende dag op bij een distributiecentrum in hun buurt.

Wat ondernemers goed moeten beseffen is dat de toekomst zich nu al voltrekt. Je moet je er nu al op voorbereiden en tijdig aan boord springen, anders is het schip al uitgevaren. Speel je in op deze trends, dan zal je als winnaar uit de bus komen. Laat je deze kansen liggen, dan verlies je geheid.

Deze blogpost is geschreven door Bart Creemers, Strategic Operations Director bij Econocom Nederland.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar