Technology13.06.2013

Slim innoveren op school


slim-innoveren-op-school.jpg
slim-innoveren-op-school.jpg

Veel scholen zijn op zoek naar wat ze moeten doen met alle digitale ontwikkelingen. De uitgever wil graag digitale lesmethoden leveren, maar kan het boek al de deur uit? Moeten we zelf materiaal ontwikkelen? Hebben we een draadloos netwerk nodig?

In de  leermiddelenketen wordt het aanbod in grote mate bepaald door de uitgever. Maar zal dat zo blijven? Voorheen kon een uitgever niet zomaar investeren in nieuwe boeken zonder te weten hoeveel afnemers er zouden zijn. Introductie van nieuwe materialen was tamelijk kostbaar. Het grote verschil is dat het lesmateriaalaanbod in de digitale markt heel snel gelanceerd  kan worden via een app store en dat de aanbiedende partij flexibeler is, omdat er niet nagedacht hoeft te worden over de oplage. Je kunt vrij risicoloos content ontwikkelen en digitaal aanbieden. De beoordeling door de afnemer bepaalt het succes, niet de grootschalige marketinginspanning.

Met de digitalisering, denk aan iTunes, zijn er ecosystemen ontstaan waarbij de consument of afnemer kleinere eenheden kan kopen. In het geval van iTunes een muzieknummer in plaats van een heel album. Die finetuning heet modularisatie, oftewel het aanbieden van kleinere eenheden. Dat is een stap die uitgevers in Nederland nog moeten maken.

Het is in de markt van educatieve content de vraag of het misschien een nieuwkomer is die op dit gebied uitgevers voorbij gaat. Op het internet worden veel zaken gratis aangeboden, ook hele colleges en cursussen van indrukwekkende educatieve instituten. Iedereen vraagt zich af wat voor verdienmodel er zou kunnen zijn als uitgevers op educatief gebied de stap maken om informatie gratis aan te bieden. Wat zijn de extra diensten die de meter laten lopen als de rest van de informatie gratis aangeboden wordt?

Docent 2.0

De digitale leermiddelenketen brengt veel voordelen met zich mee. De programmatuur stelt ons in staat om de digitale data uit leerprogramma’s te bewaren. Net als Google die bijhoudt wat het profiel is van een internetgebruiker, onttrekken deze programma’s data aan het proces van de gebruiker, in dit geval de leerling. De interpretatie van deze data, de zogenoemde learning analytics, levert een schat aan informatie op over de leerprestaties van de groep en het individu. Deze beoordeling vraagt om nieuwe vaardigheden en oplossingen. De techniek en de voortgang van het leren van een individu wordt inzichtelijk voor de school en docent, zodat er relevant lesmateriaal kan worden aangeboden. Dit betekent dat je een uiteensplitsing krijgt van het leerproces zelf, een individuele aangelegenheid is, versus de sociale leervragen die in de klassikale leeromgeving gedaan moet worden. Dat laatste blijft. De docent 2.0 is vooral de regisseur van de leerprocessen.

De docent kan hierbij niet alleen realtime volgen wat de groep doet, maar ook wat elk individu doet. Een leerling zal misschien niet zo snel zijn hand op willen steken om toe te geven dat hij iets niet helemaal begrijpt. Maar een leraar die ziet welke opgave de leerling heel veel tijd kost, of waar veel van dezelfde fouten worden gemaakt, herkent een probleem. Door data op de juiste manier te interpreteren, ziet de docent welk kind behoefte heeft aan welke informatie.

Er ontstaat voor docenten een nieuwe expertise. Een die ze onder de knie moeten krijgen. De interpretatie van leerdata. Als de uitgever straks op grote schaal aan de slag gaat met het verzamelen van data, wellicht het nieuwe verdienmodel, heeft het weinig nut als docenten er niet mee om kunnen gaan. Big data doen hun intrede in de klas.

Wat te doen?

Het is niet meer de vraag òf je als school iets moet doen met digitalisering. Pas twee jaar geleden kon je je als school nog afvragen of er wel voldoende content voor de tablet in de klas zou zijn. De groei van het aantal relevante apps is sindsdien enorm en kwaliteit komt door ranking snel in beeld. Ga vooral niet veel energie steken in het zelf ontwikkelen van materiaal.

Alles bij elkaar helpen scholen zichzelf vooruit als ze zorgen voor toegang tot het internet en makkelijk gebruik van apps. Het ontsluiten van de digitale wereld begint bij beschikbaarheid van devices. Investeer daarin als school om effectief te innoveren. De rest gaat sneller dan u denkt.

Deze blogpost is geschreven door Pieter Wahlen, manager Onderwijs en Zorg bij Econocom.

...

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden