Apple kreeg de afgelopen weken een hoop kritiek over zich heen van de Chinese staatsmedia over zijn reparatie- en garantievoorwaarden voor Chinese consumenten. Dagblad The Daily People en het China Central Television Station klaagden over discriminatie.
Apple zou in China bij schade onder garantie alleen interne onderdelen van de iPhone vervangen, terwijl het in andere landen ook de buitenkant vervangt. Het Amerikaanse bedrijf werd beschuldigd van arrogantie en hebzucht. In social media werd de verantwoordiging overgenomen, op een manier die sommige deskundigen doet twijfelen aan de werkelijke reden van de aanklacht door de Chinese overheid.
CEO Tim Cook bood op 1 april formeel zijn verontschuldigingen aan (in het Chinees) op de site van Apple China. Volgens het bericht wordt (“als reactie op de vele feedback”) o.a. het reparatiebeleid voor iPhone 4 en 4S uitgebreid, zodat een toestel onder garantie tot een jaar na aankoop in zijn geheel vervangen wordt. Apple meldt verder dat het zich altijd met net zoveel enthousiasme heeft ingezet voor China als voor andere landen en belooft betere feedbackmogelijkheden en “intensievere begeleiding en opleiding” van erkende Apple servicemonteurs.
Het land is de een na grootste markt voor Apple met een omzet ter waarde van $6,83 miljard vorig kwartaal, vergeleken met $4,08 miljard aan het eind van 2011.
Dit is de tweede keer dat Apple excuses aanbied sinds Cook CEO werd in augustus 2011. De vorige keer was in september 2012, naar aanleiding van aanhoudende klachten over Apple Maps.