Technology20.03.2013

Negatieve webwinkel reviews in de toekomst van invloed op SEO ranking


negatieve-webwinkel-reviews-in-de-toekom.jpg
negatieve-webwinkel-reviews-in-de-toekom.jpg

Slechte ervaringen met een online webwinkel? In het streven de online consument nog beter op weg te helpen, gaat Google in de toekomst slecht beoordeelde webwinkels uit de topresultaten weren.

Het nieuws werd bekendgemaakt tijdens het SXSW conferentie in Austin Texas door Google’s eigen SEO guru en SPAM fighter Matt Cutts.

Tijdens de sessie “How to rank better in Google Bing” reageerde Matt op de zorgen van een webwinkelier, die aangaf dat zijn concurrentie beter rankt binnen de zoekresultaten, als volgt:

“Later dit jaar, misschien eerder, gaat Google nadrukkelijker kijken naar de kwaliteit van online webwinkels en of Google daar een voortrekkersrol in kan spelen. Google wil namelijk niet dat slecht beoordeelde webwinkeliers goed scoren in de zoekresultaten.”

Niet de eerste keer dat Google reageert op slechte reviews
Het is niet de eerste keer dat Google reageert op opmerkingen in relatie tot de zoekmachine ranking en slechte reviews. In november 2012 publiceerde de New York Times een verhaal (big feature about a sunglasses merchant called Decor My Eyes) over een webshop eigenaar Vitaly Broker, die ervan overtuigd was dat slechte reviews zijn webshop hielp om betere resultaten te behalen binnen Google.

Of de negatieve reviews de webshop Decor My Eyes ook daadwerkelijk betere posities binnen Google opleverde, is discutabel. Feit is wel dat – ondanks de slechte reviews – de website goede posities haalde binnen de zoekreusltaten.

Uiteindelijk reageerde Google snel door te melden dat ze slechte webwinkels met veel negatieve reviews gaat penaliseren binnen de zoekresultaten. Onduidelijk is welke factoren er gebruikt worden bij het penaliseren, het is zelfs niet bevestigd of negatieve reviews hierin een rol spelen.

Verder kijken dan slechte reviews
Als Google dan een systeem gebruikt dat webwinkels met teveel slechte reviews penaliseert, hoe komt het dan dat enkele wel goed scoren binnen de zoekresultaten?
Van invloed is mogelijk de groei in nepreviews waardoor het onmogelijk is om te beoordelen of een webwinkel getuigt van goed ondernemerschap.

Het beoordelen van webwinkel reviews is een van de volgende stappen van Google om de zoekresultaten relevanter en betrouwbaarder te maken. Dit werd min of meer bevestigd door Matt Cutts’ reactie op de vraag of reviews nu al deel uitmaken van de beoordeling en welke andere variabelen er aan toe worden gevoegd.

“We vragen ons af welke signalen we kunnen gebruiken om te beoordelen of iemand een goede webwinkelier is. Zodra we dit in beeld hebben en we zeker zijn dat er niet te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden, dan passen we deze maar al te graag toe. “

Naar mijn idee een goede zet van Google om in het groeiende eCommerce landschap meer aandacht te besteden aan oprechte en betrouwbare webwinkels om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden. De huidige dynamiek binnen het eCommerce landschap zorgt voor een explosieve wildgroei aan webwinkels die niet allemaal met de juiste bedoelingen een online onderneming starten. Naast reviews zijn er meerdere variabelen die een rol moeten gaan spelen bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van webwinkels. Mogelijke variabelen zijn het gebruikte platform, gebruikte payment providers, webwinkel keurmerken, etc.

Een stap in de goede richting die het voor startende webshop ondernemers weliswaar moeilijker maakt om te beginnen, maar de professionaliteit in een groeiende markt ten goede komt.

Dit artikel is geschreven door Tim Gees, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.

(bron: Searchengineland)

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid