19.10.2012
Technology

Google struikelt over kwartaalcijfers

By: Henk de Hooge

BlogTechnology

Google werd gisteren geconfronteerd met een bizar en overwacht fenomeen. De resultaten van het 3e kwartaal kwamen vroegtijdig al op straat te liggen waardoor direct de handel in Google-aandelen werd stilgelegd.

De impact was extreem hoog omdat Google een 20% daling zag in haar nettowinst. Ook in vergelijking met het derde kwartaal in 2011 zag het zoekmachinebedrijf de winst dalen. Dit alles heeft te maken met tegenvallende advertentie-inkomsten.

google-struikelt-over-kwartaalcijfers.jpg
google-struikelt-over-kwartaalcijfers.jpg

Met name de cost-per-click op Google sites zakte terug, wat direct invloed heeft op Google’s inkomstenmodel. Wat Google nu opbreekt is hun klikmodel. Zodra wordt geklikt op een advertentie op Google of op een site waar Adwords advertenties staan, verdient Google geld. Een gouden businessmodel wat nu echter langzaam aan het inzakken is. Voornaamste oorzaak is de invloed van sociale netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn (en Pinterest). Op deze sites zijn andere en nieuwe advertentiemodellen voor adverteerders beschikbaar en de sites houden gezien hun populariteit ook bezoek weg van andere websites.

Google zit echter niet stil. Google+ groeit als kool maar draait nog zonder advertenties. Google TV heeft zeker potentie en nieuwe advertentiemodellen lonken, Google Glass zit er aan te komen en last but not least is er nog steeds de opportunity om hoger in te gaan zetten op Mobile advertising al is nog nooit bevestigd dat Adwords op ‘small screens’ succesvol is.

Goed nieuws voor Google was er ook. De omzet van steeg met 45% van 9,7 naar 14,1 miljard dollar. Of dit genoeg is om de aandeelhouders hun geloof in het grootste technologiebedrijf ter wereld terug te geven, zal het komende kwartaal moeten blijken.

Share this post