Met veel bombarie verscheen afgelopen maand de iPhone 5, die inmiddels in het bezit is van miljoenen mensen. Apple heeft de nieuwe versie van iOS extra goed gepromoot, maar is vergeten te vertellen dat het bedrijf opnieuw gebruikers volgt via tracking zodat adverteerders ze op de juiste wijze kunnen benaderen. Dit doen ze via de nieuwe tracking technologie IFA/IDFA.
Het bedrijf had tracking eerder uitgeschakeld, nadat het veel kritiek kreeg vanwege het feit dat gebruikers het niet konden uitschakelen. In iOS 6 is tracking echter weer helemaal terug, terwijl Apple het gebruik van IFA niet vermeldt bij de nieuwe eigenschappen van iOS6. Gebruikers kunnen het via een omweg uitzetten, maar dat blijkt wel risico’s met zich mee te brengen.
IFA/IDFA staat voor ‘identifier for advertisers’. Het is een willekeurig nummer dat gekoppeld is aan een gebruiker en zijn of haar toestel. Het is tijdelijk en kan geblokkeerd worden, net als een cookie. Wanneer je aan het kijken bent naar een app of aan het surfen bent op het internet, dan zorgt IFA er automatisch voor dat er gevraagd wordt naar een advertentie die bij je past. Wanneer er bijvoorbeeld gezocht wordt naar websites over auto’s, dan verschijnt er ook een advertentie die gaat over auto’s. Apple heeft nog niet gereageerd op deze kwestie.