29.09.2012
Technology

Enemy of the State: Powerpoint

By: Dominique Dewitte

BlogTechnology

Mensen die weten waar ze over spreken hebben geen Powerpoint nodig‘ is een van de meest aangehaalde oneliners van wijlen Steve Jobs.

Volgens generaal Stanley A. McChrystal, de bevelhebber van de Amerikaanse en NAVO-troepen in Afghanistan, is PowerPoint zelfs de grootste vijand van het Amerikaanse leger. Het citaat verschijnt in Franck Frommers boek ‘How PowerPoint Makes You Stupid’.

Frommer en McChrystal zijn niet de enigen die de vage presentaties van PowerPoint geen warm hart toedragen. In het boek Fiasco (Penguin Press, 2006), vertelt de Amerikaanse Generaal David D. McKiernan – die de grondtroepen leidde tijdens de invasie van Irak in 2003 – hoe hij gefrustreerd raakte omdat hij van zijn overste, Generaal Tommy R. Franks, geen duidelijke instructies kon krijgen in verband met de manier waarop de invasie over land zou worden uitgevoerd. In plaats daarvan kreeg hij een paar vage PowerPointprenten toegespeeld, die Franks ook al aan toenmalig minister van Defensie Donald Rumsfeld had getoond. 

enemy-of-the-state-powerpoint.jpg
enemy-of-the-state-powerpoint.jpg

Militairen binnen de top van de Amerikaanse strijdkrachten spenderen dermate veel tijd aan het maken en bekijken van PowerPoint presentaties dat het een enorm probleem geworden is, aldus de New York Times. De militairen zijn dus ongeveer in hetzelfde straatje beland als de meeste bedrijven. 

Volgens PowerPoint-haters verspillen Amerikanen elk jaar 36 miljoen euro aan het maken en geven van presentaties. Nog schokkender is dat het programma door sommigen verantwoordelijk wordt gehouden voor de Columbia-ramp van 2003 omdat PowerPoint essentiële informatie verdoezeld zou hebben.

Het gemak van PowerPoint is tegelijkertijd ook zijn zwakte:

– De structuur van presentaties is intens hiërarchisch.

– Korte slides volgen elkaar in hoog tempo op.

– Commercialiteit verandert informatie in verkoopspraatjes en sprekers in marketeers.

– De nadruk ligt op het format en niet op de content.

Het resultaat is dat PowerPoint een goed programma is voor vage marketingvoorstellingen, maar barslecht voor het communiceren van complexe informatie.

Opmerkelijk genoeg is PowerPoint geen eigen creatie, maar een acquisitie van Microsoft. Het klikplaatjesprogramma werd in april 1987 ontwikkeld door het Californische bedrijf Forethought, dat in augustus van hetzelfde jaar door Microsoft werd overgenomen. PowerPoint is -in tegenstelling tot wat de haatrelatie die gebruikers er mee hebben ontwikkeld kan doen vermoeden- zeker een van Microsofts meest succesvolle acquisities in de geschiedenis.

[De grafiek werd door een militair ontwikkeld om de complexiteit van de oorlog in Afghanistan duidelijk te maken]

Share this post