26.09.2012
Technologie

Ook problemen met de iPhone 5

By: Henk de Hooge

BlogTechnologie

Er zijn redelijk wat problemen te melden voor de iPhone 5 en dat is best opvallend. Apple wacht altijd lang voordat een product op de markt komt en meestal zijn de problemen wel op één hand te tellen. Dit keer lijkt het voor het bedrijf uit Cupertino niet allemaal mee te zitten. 

Rond de lancering van iOS 6 afgelopen zijn er nog steeds heel wat problemen te melden. Grootste probleem lijkt Apple maps dat vooral in de VS een aantal verbazende resultaten weet te tonen. Voor de iPhone 5 die a.s. vrijdag in Nederland op de markt komt zijn er inmiddels ook een aantal klachten te melden. Een kort overzicht.

De meest gehoorde klacht, en deze is echt opmerkelijk, de iPhone is te licht. De website Gizmodo maakte een overzicht van alle opmerkingen over dit punt. Harold Kuepers, hoofdredacteur van Stylecowboys geeft toe dat hij echt een stuk lichter (hij lijkt een soort dummy) is maar dat ondanks dit de telefoon nog steeds wel robuust aanvoelt (zijn uitgebreide  review lees je hier).

De achterkant van de iPhone 5 vertoont sneller krassen dan al zijn voorgangers waardoor een zilveren kleur zichtbaar wordt (zie video). Dit heeft alles te maken met de aluminium achterkant. De iPhone 4 en 4S hadden beiden krasbestendig glas.

Er wordt wederom geklaagd over de batterijduur. Volgens Apple heeft de nieuwe iPhone 5 een standby tijd van 225 uur. Dat zal niemand boeiend vinden want het apparaat koop je om te gebruiken. Gebruikers die het probleem herkennen of die het krijgen na de aanschaf van hun nieuwe iPhone, kunnen het beste de handige tips lezen op de website van iMore.com.

Er lijkt een probleem te zijn met de witte uitvoering van de iPhone 5. Een aantal toestellen zou ‘licht lekken’ aan de rechterbovenkant van het scherm. Dit zie je vooral als er weinig licht is. Helemaal nieuw is dit probleem niet. Bij de lancering van de iPad2 in 2011 waren er vergelijkbare problemen.

De problemem met Apple maps schrijven mensen toe aan hun nieuwe iPhone. Leverancier van de data is TomTom. Deze heeft echter weinig te maken met de problemen met maps. Voor nieuwe gebruikers is het zeker een heikel punt.

Siri ligt wederom onder vuur. Het blijft prachtig dat je (in het Engels) tegen je iPhone kunt praten maar echt functioneel lijkt de service nog steeds niet te zijn.

Sommige iPhones ratelen als je er mee gaat schudden. Het is nog volstrekt onduidelijk hoe dit komt. Zie de video.

Er is een probleem wat wordt omschreven als ‘The No SIM Card Installed Error’. Wanneer dit probleem zich voordoet kun je het beste je iPhone even rebooten. Wanneer dat niet helpt is het advies ’terug naar de shop’ en je sim laten vervangen.

Als laatste is er bij een aantal toestellen een wifi-probleem. Op het supportforum van Apple staat de teller van het aantal pagina’s met klachten inmiddels op 44. Het lijkt een zeer serieus probleem. Klachten bestaan uit geen ververbinding, een trage verbinding of dat wifi alleen werkt als de wpa2-beveiliging is uitgeschakeld. 

Share this post