Google introduceert vandaag een speciale website waar Nederlandse kiezers een overzicht krijgen van zoektrends rondom de verkiezingen en een nieuwsoverzicht per partij en onderwerp. Verder wordt ook Google+ingezet om politiek dichterbij de kiezers te brengen.
Pim van der Feltz, directeur Google Nederland: “Steeds meer kiezers gaan online op zoek naar informatie over politieke partijen, lijsttrekkers en hun standpunten. Die informatie maken we vanaf vandaag meer toegankelijk voor kiezers in een bijzondere overzichtspagina. En met de nieuwe mogelijkheden op Google+ komen de verkiezingen dichterbij en wordt politiek persoonlijker. Zo kunnen kandidaat-Kamerleden met kiezers in het hele land een gesprek aangaan via Hangouts.“
Uit een peiling die Google heeft laten uitvoeren door Peil.nl (Maurice de Hond), onder een groep kiesgerechtigde Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar, blijkt dat een kleine meerderheid vindt dat sociale media de politiek dichter bij kan brengen. Zo is 50% van deze groep van mening dat sociale media een meerwaarde zijn ten aanzien van de komende verkiezingen en voor 54% maken sociale media het gemakkelijker om met politici in contact te komen. 31% zegt een of meerdere politici ook te volgen via sociale media.
Op woensdag 15 augustus om 15.00 uur op Politiek Plus internetjournalist Alexander Klöpping, kandidaat-Kamerlid Mei Li Vos (PvdA) en politiek redacteur van Pauw & Witteman en ‘meest invloedrijke twitteraar van het Binnenhof’ Jaap Jansen, onder leiding van blogger Ernst-Jan Pfauth in de Hangout. Op zondag 19 augustus zal opiniepeiler Maurice de Hond om 12.00uur, vlak na de bekendmaking van zijn wekelijkse peiling, in een Hangout uitleg geven over de resultaten en vragen beantwoorden van nieuwsgierige kiezers.
Ten slotte zal Google op de avond van de verkiezingen in samenwerking met het ANP een kaart laten zien waarin de uitslagen per gemeente live worden getoond. Nieuwsorganisaties en bloggers kunnen deze kaart kosteloos embedden binnen hun site.