05.07.2012
Technology

Google blijft veranderen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogTechnology
google-blijft-veranderen.jpg
google-blijft-veranderen.jpg

De Google resultatenpagina verandert continu. Niet alleen komen er telkens meer soorten resultaten (maps, afbeeldingen, video) bij, ook zien we dat de resultaten per gebruiker steeds vaker verschillen. Jeffrey Bleijendaal, Google-expert van Ematters, en ook blogger hier op Dutchcowboys, volgt de ontwikkelingen op de voet.

Jeffrey, verantwoordelijk voor het zoekmachinemarketingteam en moderator op het officiële Google-platform, vertelt over personal search: “Steeds meer gebruikers krijgen, op basis van dezelfde zoekopdracht, (iets) andere resultaten. Dit gebeurt in zowel de natuurlijke (‘gratis’) resultaten als de gesponsorde advertenties. Let daar maar eens op. Dit komt omdat Google ook rekening houdt met factoren als zoekgeschiedenis, voorkeuren en het wel of niet ingelogd zijn met het Google-account. Dat is voor ons een uitdaging.

Het kan daarom zijn dat een adverteerder zichzelf op positie 10 terugvindt in de resultaten terwijl anderen ‘m op 15 terugvinden, of andersom. Dat kan discussie opleveren tussen het bureau en de klant. Een goede searchspecialist maakt zijn klant hiervan bewust. Door eerlijk en duidelijk te communiceren, kunnen we deze discussies met een positief gevoel voor de klant én ons afronden. We geven dan ook geen garanties voor specifieke posities binnen Google. Ook omdat bij elke update van Google de spelregels (kunnen) veranderen. Wij zijn daar eerlijk over: we weten hoe Google werkt en kunnen voor onze klanten een toppositie bereiken. Maar voor elke view wisselt die positie.

Verkopen bureaus als Ematters dan voortaan de kleren van de keizer? Bleijendaal: “Nee, absoluut niet. Dit is bijvoorbeeld de reden dat wij altijd Google Analytics (of een ander Analytics-systeem) en Google Webmaster Tools implementeren bij de klant. Hiermee geven we betere inzichten in de positieve gevolgen voor onze klanten van onze dienstverlening. In het online landschap verandert er veel, maar de rol van Ematters verandert hierdoor niet: voor klanten de beste resultaten behalen met altijd up-to-date kennis van Google, Google Analytics en Google AdWords“.

De laatste Google updates, Panda en Pinguïn, wat betekenen die voor website-eigenaren? Bleijendaal: “Google laat met deze updates zien dat de resultaten van de zoekmachine nog altijd beter en relevanter kunnen. Veel sites kopiëren content van anderen en scoorden daarmee hoge posities. Dit verschijnsel begint te verdwijnen. Unieke content is op dit moment een speerpunt van Google. Daarnaast zijn social media en een gezond linkprofiel steeds belangrijker. Dus geen gekochte links of alleen vanaf Startpagina-dochters“.

Google Plus (een jaar geleden gelanceerd) wordt steeds belangrijker voor Google en de producten die zij aanbiedt. Zo zie je de implementatie en rapportage binnen AdWords, Analytics, Webmaster Tools en vooral Google Places. Google Places is enkele weken geleden namelijk volledig geïntegreerd met Google Plus waardoor Google Plus Local is ontstaan. Google heeft de vele miljoenen Places-accounts hierin overgezet. Dat zegt wel wat over de plannen van Google met Google Plus“.

Recent is AdWords Express gelanceerd. Wat is dat? Bleijendaal: “Een vereenvoudigde versie van AdWords in combinatie met Google Plus. Via Express maak je een account aan en geef je je bedrijfsgegevens op. Google gaat vervolgens zelf zoekwoorden genereren op basis van je categorie (bakkers) en de locatie (Alkmaar). Zo ontstaat bijvoorbeeld de zoekterm ‘bakker alkmaar’. Op deze zoekwoorden heb je dus nauwelijks invloed. Nu zijn er reeds verschillende trucs om die invloed te verhogen, maar het is toch anders dan de ‘gewone’ AdWords. De AdWords Express adverteerders doen mee in de advertentieveiling van de ‘gewone’ AdWords en de advertenties worden alleen vertoond in Google Zoeken en Google Maps (herkenbaar aan een blauwe ballon in plaats van een rode).

Mijn idee is dat adverteerders met een budget van 250 euro of meer per maand het beste kunnen kiezen voor de normale AdWords. Voor het MKB is AdWords Express een mooie toevoeging om, zonder veel inspanning en tegen relatief lage kosten, zichtbaar te worden binnen AdWords. Door de beperkte invloed op de zoekwoorden en klikprijzen is Express voor ons een minder interessant product om aan te bieden: we kunnen de klant simpelweg niet zo compleet bedienen als met de reguliere AdWords“. Bleijendaal schreef hier onlangs nog een uitgebreid artikel over Google AdWords Express.

Het bovenstaande geeft duidelijk aan dat Google blijft veranderen en dat het voor de marketeer belangrijk is hierin mee te veranderen of in elk geval de veranderingen bij te houden. Dit laatste is een flinke uitdaging en daarom kiest men er vaak voor om zaken met betrekking tot Google uit te besteden aan een specialist. Deze wordt geacht up-to-date te zijn en het maximale uit alle mogelijkheden en features te kunnen halen én de klant ook te adviseren.

Ematters heeft zijn dienstverlening voor AdWords, SEO, Display, E-mail en Social op basis hiervan ingericht, maar zal altijd blijven streven naar verdere perfectie. Bleijendaal: “Dat is voor ons niet meer dan logisch!“.

Share this post