De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens een Europees onderzoek hebben succesvolle medewerkers twee keer zoveel kans om actieve gebruikers te zijn van social tools. Vergeleken met het Europese gemiddelde hebben de onderzochte Nederlandse medewerkers echter een iets lagere verwachting van de impact van social tools op hun werkzaamheden.
Voor deze studie [PDF] heeft Millward Brown, in opdracht van Google, 2.700 executives in leidinggevende en operationele functies ondervraagd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De studie laat zien hoe social tools worden gebruikt in het bedrijfsleven en gaat in op hoe deze netwerken het werk en de carrières van medewerkers beïnvloeden.
In plaats van dat ze tijdverlies opleveren, blijkt dat social tools medewerkers helpen verder te komen op de carrièreladder. Zo gaf 86% van de frequente gebruikers in Europa aan dat ze onlangs promotie hadden gemaakt en nog eens 72% geeft aan dat ze waarschijnlijk promotie maken, vergeleken met respectievelijk 61% en 39% voor niet-gebruikers. Ook hebben gebruikers van social tools twee keer zoveel kans om bij snelgroeiende bedrijven te werken, vergeleken met niet-gebruikers.
Frequente gebruikers blijken ook gelukkiger te zijn in hun werk: meer dan een derde (38%) is erg tevreden met hun baan, vergeleken met 18% voor niet-gebruikers. Verder geeft 64% van de gebruikers aan dat ze hun werkplek zouden aanbevelen, tegenover 42% van de niet-gebruikers.
Prof. Dr. Peter Kerkhof, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam over de studie: “Uit het onderzoek blijkt dat er inmiddels in veel organisaties medewerkers aanwezig zijn die social media professioneel inzetten. Relatief vaak komt dat voor binnen organisaties die goed presteren, en bij medewerkers die goed presteren. Dit laat goed zien dat social media steeds meer een serieuze aangelegenheid worden voor organisaties. Werknemers die volop gebruikmaken van social media doen het goed op hun werk. Mogelijk zien ambitieuze medewerkers eerder de mogelijkheden van social tools, mogelijk ook leidt het gebruik van sociale tools tot een kennisvoorsprong of tot een breder en nuttiger professioneel netwerk.“
De studie wees uit dat een derde (32%) van de professionals die social tools gebruikt deze dagelijks inzet voor zakelijke doeleinden. Als gevolg daarvan zijn ze naar eigen zeggen 20% productiever en efficiënter. De belangrijkste redenen om social tools te gebruiken zijn:
– Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (41%).
– Samenwerken en informatie delen (37%).
– Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het verbeteren van hun eigen status en het creëren van communities (34%).
– Het verminderen van het aantal en de lengte van e-mailberichten (31%).
Jasper Maters, Google Apps Lead van Google Enterprise Benelux: “Het zal niet lang meer duren voordat het gebruik van social tools in een zakelijke omgeving net zo normaal is als in ons persoonlijke leven. Het onderzoek bevestigt nog eens dat we met behulp van deze netwerken niet alleen eenvoudiger contact met elkaar onderhouden en slimmer kunnen werken, maar ook dat er een nieuwe manier van samenwerken is ontstaan, waardoor we efficiënter zijn en waarbij we veel beter gebruik kunnen maken van de reeds bestaande kennis.“
Statistieken voor Nederland: Van de frequente gebruikers van social tools in Nederland geeft 82% aan dat ze onlangs promotie hebben gemaakt. 69% geeft aan dat ze waarschijnlijk promotie maken (tegenover 79% en 44% van de niet-gebruikers). Bijna de helft van de frequente gebruikers (46%) is tevreden met zijn baan, vergeleken met 30% van de niet-gebruikers. 63% van de ondervraagden zou hun werkplek aanbevelen, tegenover 47% van de niet-gebruikers. Bijna een derde (31%) van de medewerkers in Nederland die social tools gebruiken, doet dit dagelijks voor zakelijke doeleinden en als gevolg daarvan zijn ze naar eigen mening 15% productiever en efficiënter. De belangrijkste redenen voor het gebruik van deze groep zijn:
– Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (35%).
– Samenwerken en informatie delen (33%).
– Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionele relaties, het bevorderen van hun eigen status en het creëren van communities (40%).
– Het verminderen van aantal en lengte van e-mailberichten (28%).
Verder lezen over Google
Entertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024