Google lanceert vandaag GetMo in Nederland (‘Get Mobile’). Dit initiatief heeft als doel Nederlandse bedrijven mobiel te maken. GetMo biedt bedrijven alle instrumenten en bronnen die ze nodig hebben om hun websites geschikter te maken voor mobiele apparaten.
De mobiele markt biedt het bedrijfsleven steeds meer kansen. Ipsos en Google hebben onderzoek gedaan naar hoe consumenten internet gebruiken op hun telefoon. Hieruit blijkt dat Nederlandse smartphone-bezitters zeer afhankelijk zijn van hun toestel. Internet op de telefoon wordt door 67% van de consumenten dagelijks gebruikt en dat lijkt meteen een van de belangrijkste redenen waarom consumenten niet zonder smartphone de deur uit gaan.
De manier waarop smartphones consumentengedrag beïnvloeden en veranderen blijkt uit de enorme toename van zoeken naar informatie via de mobiele telefoon, gebruik van apps en sociale netwerken en het bekijken van video. De consument is zo continu verbonden met het internet en gebruikt de telefoon ook tijdens andere activiteiten zoals televisiekijken.
De smartphone bepaalt sterk de manier waarop consumenten winkelen. 71% gebruikt de smartphone bij onderzoeken naar producten en diensten voor het aankoop- of contactmoment, 16% heeft een aankoop via de smartphone gedaan. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om bij de consument in beeld te zijn. Dat kan door gebruik te maken van op locatie gebaseerde services en opname in lokale zoekresultaten. 78% van de smartphone gebruikers zoekt naar lokale informatie op hun mobiel en 73% onderneemt daadwerkelijk actie in de vorm van een aankoop of het maken van contact.
Bedrijven die smartphones centraal stellen in hun communicatiestrategie profiteren hiervan door crossmediale reclamecampagnes te ontwikkelen om effectiever de mobiele consument te bereiken en te binden. Daarnaast zorgen een voor mobiel geoptimaliseerde website, klikbare telefoonnummers en advertenties voor smartphones voor meer betrokkenheid.
Het GetMo initiatief
Op de GetMo-website van Google, kunnen bedrijven een beroep doen op de GetMoMeter om na te gaan hoe hun websites eruitzien en presteren op mobiele toestellen. Daarnaast ontvangen zij gerichte aanbevelingen waarmee zij hun website kunnen optimaliseren voor een mobiel publiek.
De GetMo-website biedt verder informatie over de laatste mobiele trends en goede voorbeelden van het bouwen van mobiele website, zodat bedrijven een effectieve mobiele strategie kunnen ontwikkelen. Verder zijn er case studies en een lijst van mobiele leveranciers die bedrijven kunnen helpen om hun websites geschikt te maken voor mobiel gebruik.
Ian Carrington, directeur Mobile Advertising voor Europa: “Het gebruik van smartphones blijft explosief groeien. Steeds meer consumenten willen via hun mobiele telefoon tot interactie met merken overgaan. Desondanks beschikt de meerderheid van bedrijven niet over een mobiele website of een strategie om mobiele consumenten te benaderen. Bedrijven liggen achter op consumenten. Bedrijven moeten mobiel gaan om hun klanten een positieve gebruikerservaring te kunnen bieden“.