[Epco Pottinga] De laatste twee jaar is zo’n 90% van de wereldwijde data gecreëerd. Deze grote explosie van gegevens (Big Data) maakt dat de inzet van Predictive Analytics voor bedrijven niet langer vrijblijvend is, maar aantoonbaar een noodzaak is geworden.
Met deze vorm van analytics kunnen bedrijven beter inspelen op de kansen van big data en fraude verminderen, klantrelaties beter opbouwen en financiële processen verbeteren.
De data-explosie bij bedrijven – en de noodzaak voor Predictive Analytics – wordt veroorzaakt door drie factoren: de snelheid, volume en verscheidenheid van gegevens. Enkele voorbeelden en bijbehorende dilemma’s :
Hoe gaan ziekenhuizen om met een groei van 167 TB nu en 665 TB in 2015?
Maar bij welke transacties wordt er fraude gepleegd?
Maar hoe voorspel je het energiegebruik van een huishouden?
Maar wie analyseert deze voor het sentiment over zijn of haar product?
Maar welke klant stapt over naar de concurrent?
Wat als je van de vijf miljoen transacties die er wereldwijd per seconde plaatsvinden, snel kon achterhalen bij welke fraude wordt gepleegd. Of als je exact zou kunnen voorspellen hoeveel windkracht en welke windrichting er over een paar uur op een willekeurig windmolenpark in Nederland staat? Een exploitant van windmolens heeft 2.8 petabytes aan klimaatdata geanalyseerd. Hiermee waren zij in staat om de reactietijd van windturbines op weersvoorspellingen van weken naar uren terug te brengen, en de energieopbrengst te maximaliseren.
Smarter Analytics biedt bedrijven een aanpak waarmee inzichten uit informatie direct ingezet kunnen worden om bedrijfsresultaten te verbeteren.
Uit onderzoek van IBM en MIT (Massachusetts Institute of Technology) is gebleken dat bedrijven die slim gebruikmaken van Analytics 260% meer kans hebben om tot de best presterende binnen hun sector te behoren. En daarnaast gemiddeld ruim anderhalf keer meer omzet weten te realiseren. De vrijblijvendheid om te experimenteren met een data-driven strategie verandert daarmee tot een aantoonbare noodzaak voor succes. Niet alleen voor verzekeraars en windturbine-exploitanten, maar voor iedereen die grote hoeveelheden informatie effectief wil inzetten voor betere bedrijfsresultaten.
Organisaties zullen Analytics uiteindelijk volledig integreren in hun bedrijfsprocessen om data-driven besluitvorming onderdeel te laten zijn van de bedrijfscultuur.
De auteur Epco Pottinga is Business Analytics Leader bij IBM Benelux.