Apple onthulde woensdag zijn derde iPad, die niet iPad3, maar gewoon ‘new iPad’ heet en het nieuwste model is in een ongekend succesverhaal. Toch heeft de Wall Street Journal zijn twijfels over het aandeel Apple en wordt de vraag gesteld of de tijd om AAPL te verkopen is aangebroken.
Het lijkt een absurde suggestie: Apple-aandelen shorten is op Wall Street al lange tijd synoniem met om moeilijkheden vragen. De WSJ zet de vorige lanceerperiodes van Apple’s iconische producten op een rij.
In de week nadat de iPhone werd uitgebracht ging het Apple-aandeel 6,85% hoger. Sinds dan kiezen beleggers eieren voor hun geld en wordt bij de aankondiging van elk nieuw gadget zwaar in Apple geïnvesteerd.
In de periodes tussen de presentatie van Apple-producten en het moment dat ze effectief in de winkel liggen, kent het aandeel een gemiddelde groei van 4.53% (dit vergeleken met de gemiddelde wekelijkse groei van 0.74%). In dit opzicht is het debuut van de iPad 3 dus een erg goed moment om Apple aan te kopen.
Maar nu komt het: de eerste iPhone uitgezonderd, zakte het Apple-aandeel in de week nadat de gadgets in de winkel kwamen te liggen met gemiddeld 3.5%. De kans dat Apple zijn fenomenale groei blijft doorzetten lijkt – rekening houdend met de geschiedenis – onmogelijk. Anticiperen op een verzwakking van het aandeel niet.
De nieuwe iPad ligt in de winkel vanaf 16 maart in de VS, Canada, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Japan. Wie Apple-aandelen bezit weet wat hem te doen staat. Via