De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Aan “Google AdWords sitelinks” binnen advertenties is iedereen binnen de online marketing wereld nu onderhand wel gewend. Sitelinks leveren gebruikers van Google meer opties en leveren adverteerders meer clicks op. Uit een onderzoek van Google is gebleken dat de CTR (Click Trough Rate) 30% hoger ligt voor advertenties met sitelinks in vergelijk met advertenties zonder sitelinks. Kortom, een win-win situatie. Maar… Google heeft niet stil gezeten achter de schermen; een nieuw experiment met aanzienlijke resultaten is recent openbaar gemaakt. Het betreft hier de ‘Enhanced Sitelinks’ voor Google AdWords.
Wat zijn Enhanced Sitelinks?
De essentie van Enhanced Sitelinks ligt bij het feit dat advertenties, gerelateerd aan bestaande sitelinks, binnen het account getoond worden op de plek van de traditionele sitelinks. Google legt uit dat ze de tekst van advertenties, gerelateerd aan de sitelinks, gebruiken om de nieuwe enhanced sitelinks te creëren. Google bewerkstelligt dit als volgt; Google bekijkt de andere tekst advertenties binnen een account en wanneer dit logisch is zal Google de tekst advertenties combineren binnen een enkele advertentie die al sitelinks heeft. Eigenlijk creëert dit een soort sub-advertenties onder de hoofdadvertentie. Ik zal het illustreren met een voorbeeld. Stel u heeft een pizza restaurant en uw advertentie met sitelinks ziet er als volgt uit:
Stel uw account bevat ook de volgende tekst advertenties:
Met Enhanced Sitelinks zou uw advertentie er als volgt uit kunnen zien:
Dit zorgt voor een uitgebreidere advertentie met meer informatie en meer click opties voor gebruikers. Tijdens het testen van de Enhanced Sitelinks rapporteerden gebruikers dat de advertenties met Enhanced Sitelinks relevanter zijn. Daarnaast lagen de CTR percentages een stuk hoger dan voor dezelfde advertentie met de traditionele sitelinks.
Account Architectuur
Wanneer u Enhanced Sitelinks wilt gaan gebruiken, is het van belang dat de architectuur van uw account in orde is. Enhanced Sitelinks zijn namelijk meer dan alleen een lay-out update. Wat Google eigenlijk probeert te zeggen, is dat u uw account op een logische en ordelijke manier gestructureerd moet hebben, anders werken de Enhanced Sitelinks simpelweg niet. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van Enhanced Sitelinks moet uw advertentie boven de Google zoekresultaten getoond worden en moet uw account actieve advertenties bevatten die zeer gerelateerd zijn aan de sitelinks binnen uw campagne. Hier komt account architectuur bij kijken.
Een simpele analogie voor ‘Hulp bij Account Architectuur’
Het belangrijkste van uw account architectuur is dat u uw campagnes, advertentiegroepen, en zoekwoorden in zeer specifieke thema’s organiseert. Uw account architectuur managen zal ik in de volgende stappen simpel uitleggen doormiddel van een vergelijking met een kledingkast.
1. Houd uw broeken, sokken, en shirts in aparte laden. Dit stellen uw campagnes voor.
2. Binnen uw lade met broeken heeft u verschillende stapels broeken. Deze stapels representeren nette broeken, casual broeken en sport broeken. Dit zijn uw advertentiegroepen.
3. Binnen deze stapels heeft iedere broek een vergelijkbaar type textuur. De individuele broeken zijn uw zoekwoorden.
4. Aan de buitenzijde van uw lade heeft u labels geplaatst. De labels representeren de stapels broeken aan de binnenzijde van de lade. U weet dus wat u kan verwachten wanneer u de lade opent. De labels zijn uw advertenties.
5. Onder de labels op de laden heeft u ook nog een paar beschrijvende termen staan, zoals ‘beste broek voor werk’, en ‘goede broek voor sporten’. Dit stellen uw sitelinks voor.
Het belangrijkste is dat uw account goed georganiseerd is en dat alles een verband heeft met elkaar. Wanneer advertenties binnen een advertentiegroep een goed verband hebben met sitelinks, zullen uw sitelinks in sub advertenties veranderen met behulp van de Enhanced Sitelinks.
Verwachtingen van Enhanced Sitelinks
Het zal interessant zijn om de Enhanced Sitelinks in actie te zien en te bekijken hoe het de CTR beïnvloedt. Wanneer Google de lay-out van advertenties verandert, is dit om de CTR te verhogen en kunnen we er dus vanuit gaan dat het de prestaties van advertenties zal gaan verbeteren. Het is vooralsnog niet bekend wanneer Enhanced Sitelinks verkrijgbaar is in Nederland. Kortom, nog genoeg tijd om aan uw account architectuur te werken!
Dit artikel is geschreven door Claire van den Driessche van Expand Online.
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016