Gisteren heeft Google aangekondigd dat zij de verschillende privacybeleid en voorwaarden die nu voor iedere Google dienst apart worden gehanteerd gaat samen voegen. Dit houdt niet alleen in dat het makkelijker wordt voor een gebruiker om een overeenkomst te begrijpen, ook wordt data van de verschillende Google diensten samengevoegd. Op deze manier kan Google jou als gebruiker beter van dienst zijn.
De wijziging in het privacybeleid en de voorwaarden gaat in per 1 maart. Hoewel de meeste gebruikers al dachten dat dit gebeurde, is de grootste wijziging dat de verschillende Google diensten hun data gaan combineren. Waar eerst iedere Google dienst haar eigen set aan informatie had, wordt alles nu samengevoegd en wordt de gebruiker gevolgd bij het gebruik van andere Google diensten. Zo kunnen advertenties die getoond worden naast zoekresultaten gebruik maken van informatie die werd verzameld tijdens het gebruik van Gmail.
Vooral dit laatste stoot veel gebruikers tegen het hoofd. Waar ze eerst nog gebruik konden maken van verschillende Google diensten zonder dat alle data aan elkaar werd gelinkt, is er nu dus geen ontkomen meer aan. Uit de informatie die beschikbaar is blijkt dat het niet mogelijk is om te kiezen voor een opt-out. Google trekt dus een streep waarbij je als gebruiker of akkoord dient te gaan met de nieuwe overeenkomst of Google volledig links moet laten liggen. Google biedt iedere gebruiker de mogelijkheid zijn of haar data mee te nemen via het Data Liberation Front.
Voor Android gebruikers is dit een wijziging die niet licht zal vallen. Doordat het eigenlijk noodzakelijk is om een Google-account te hebben om een Android telefoon te gebruiken, wordt je bijna verplicht om met de voorwaarden akkoord te gaan. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid om geen gebruik te maken van Google op een Android telefoon maar dan heb je als gebruiker geen toegang tot de market om apps te installeren. Naar wat wij begrijpen gaat ook de locatie data van een Android telefoon gebruikt worden om de andere diensten van informatie te voorzien. Op deze manier hoopt Google ook op basis van jouw locatie nog meer relevantie te kunnen bieden.
Buiten het feit dat er veel kritiek is op de nieuwe privacy overeenkomst, geven ook veel gebruikers aan dat ze eigenlijk al dachten dat het delen van informatie tussen de verschillende Google diensten een feit was. Daarnaast vinden sommige gebruikers relevantie belangrijker, hoewel dat laatste ook weer wordt weerlegd. Doordat Google graag relevante informatie wilt tonen, wordt de werkelijkheid verborgen. Zonder dat je het weet als gebruiker krijg je vaak informatie getoond die berust op basis van relevantie en wat jouw netwerk belangrijk vindt. Of dit wel een slimme zet is, valt te betwijfelen.
Vanaf vandaag gaat Google alle gebruikers op de hoogte te brengen van de aankomende wijziging. Dit wordt ondermeer gedaan door een bericht op Google.com en via een email die naar alle gebruikers wordt verzonden. Kijk voor meer informatie op de speciaal ingerichte pagina waar ook veel gestelde vragen worden beantwoord.
Graag horen wij jouw mening ook. Wordt Google Evil?