Jarenlang leek het er op dat Apple een upscale merk voor consumenten zou blijven. Microsoft (Windows) had een stevige greep op software voor het bedrijfsleven, terwijl BlackBerry de markt voor zakelijke smartphones domineerde .
Uit de meest recente Global Tech Market Outlook van marktonderzoeker Forrester Research blijkt dat Apple nu ook snel aan populariteit wint in de zakenwereld. Vooral in de all-in-one computers (Apple is ondertussen goed voor 33% van de totale verkopen) scoort Apple steeds beter; ook de iPhone vindt steeds makkelijker de weg naar de zakelijke gebruiker, terwijl de iPad nog steeds op eenzame hoogte staat.
Forrester verwacht dat het bedrijfsleven dit jaar 19 miljard dollar gaat spenderen aan producten van Apple. In 2009 was dat amper 2 miljard dollar. Wintel PC’s (Windows+Intel) staan nog wel bovenaan, met een geschatte zakelijke omzet van 69 miljard dollar. Apple pikt echter jaarlijks wat meer marktaandeel in.
Kan het bedrijf van wijlen Steve Jobs ooit marktleider worden in het zakelijke segment? De vraag klinkt in elk geval een pak minder idioot dan dat 10 jaar geleden het geval was.