Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.
Het Franse Canal Plus trekt na 18 maanden de stekker uit hun 3D kanaal, sinds Juni 2010 heeft het 3D kanaal maar 12.000 abonnees ondanks een enorme marketing campagne van de betaalzender.
Tijdens de laatste IBC in september van 2011 was er op de beurs al een kentering te merken, 3D stond niet meer bovenaan, 4K resolutie of Ultra HD waren de termen waar men het over had, en terwijl op de CES in Las Vegas de fabrikanten over elkaar heen tuimelen met nieuwe 3D LCD en LED toestellen, maakte René Saal (Managing Director Canal Plus) bekend dat hun 3D kanaal (voorlopig) stopt. De combinatie van te weinig 3D content en de consumenten die nauwelijks interesse lijkt te hebben om een veelal duurdere 3D TV aan te schaffen. Ook is gebleken dat 3D abonnees maar een paar minuten naar de 3D content kijken om vervolgens over te schakelen naar 2D.
In een een onderzoek van OVUM uit 2011 kwam al naar voren, dat broadcasters niet of nauwelijks investeren in 3D technologie en content, daarnaast zijn de 3D productiekosten, bij met name live TV dermate hoog dat het nauwelijks rendement oplevert.
Zelfs in Groot-Brittannië, van oudsher hét Europese TV land, is het enthousiasme over 3D tegenvallend. BSkyB met 10 miljoen abonnees heeft 3.4 miljoen premium HD abonnee’s die 3D kunnen kijken, concurrent Virgin Media met 4 miljoen abonnees is ook druk bezig geweest om hun klanten aan 3D te krijgen maar zijn er tot nu toe niet in geslaagd om een succesvol 3D kanaal te brengen. Staatsomroep BBC heeft afgelopen jaar de finale van Wimbledon uitgezonden maar ook dat lijkt niet het gewenste resultaat te hebben opgeleverd.
Waar 3D TV hopeloos faalde heeft connected TV enorme winst geboekt. Met name in, wederom, Groot-Brittannië waar Virgin Media hun abonnee’s een Tivo setup box leverde was de groei enorm, helaas ontbreken exacte cijfers om dit te bevestigen.
Is 3D TV dan helemaal dood?
In Europa zal veel afhangen van de komende Olympische Spelen in Londen, in Amerika daarentegen zien de networks als ESPN, Discovery en DirecTV nog steeds mogelijkheden voor live 3D TV maar daar zal het terugverdienen van de 15.2 miljard aan rechten om American Football tot 2014 te mogen uit zenden vast een rol bij spelen.
En in Nederland? Daar is het na wat speldenprikjes van Ziggo en UPC angstvallig stil gebleven rondom 3D TV, daarentegen zien de bioscopen zien wel extra voordelen aan 3D.
Ondanks verwoede pogingen van met name de fabrikanten om van 3D een succes te maken, lijkt het erop dat 3D TV in Europa niet het gewenste succes zal gaan brengen. Connected TV, On demand diensten en Ultra HD lijken op de termijn meer voordelen te hebben dan 3D.
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022