Google is het meest eenvoudige, intuïtieve en innovatieve merk ter wereld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Siegel+Gale, dat consumenten in China, India, Duitsland, het Midden-Oosten, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten vroeg naar merken die het gemakkelijkste te begrijpen en transparant waren, het meest zorg dragen voor de consument, zich innovatief opstellen en gebruik maken van nuttige communicaties.
Google, dat ook vorig jaar de eerste plaats bekleedde, behaalde een score van 955 punten. “Het bedrijf wordt geapprecieerd omdat de consument op een efficiënte manier de mogelijkheid wordt geboden om een gigantische hoeveelheid informatie te verwerken,” merken de onderzoekers op. “Google biedt één gemakkelijke toegangspoort tot een brede waaier van verschillende content op het internet. Wanneer naar zoekopdrachten en email – de belangrijkste divisies van Google – wordt gekeken, levert het bedrijf diensten die perfect doen wat men ervan verlangt.“
Online retailer Amazon eindigde met een score van 885 punten op de tweede plaats, gevolgd door de meubelketen Ikea (882), fastfoodketen McDonald’s (867) en het technologiebedrijf Apple (861). De top tien wordt rond gemaakt door het telecombedrijf Nokia (859), restaurantketen Pizza Hut (853), retailer Marks & Spencer (844), elektronicabedrijf LG Electronics (843) en koffieketen Starbucks (842). Er wordt wel opgemerkt dat er duidelijke verschillen kunnen worden opgetekend in de diverse landen.
In de Verenigde Staten is de eerste plaats voor Netflix, terwijl in Duitsland Amazon als laureaat eindigt. De grootste afwijking wordt opgetekend in China, waar zoekmachine Baidu als eerste eindigt, gevolgd door het autoservicesbedrijf eHi, het technologiebedrijf Apple en het ecommerce-platform 360Buy. De onderzoekers stellen ook dat consumenten uit heel de wereld extra willen betalen voor een eenvoudiger beleving. Alleen al in de Verenigde Staten zou dat een extra omzet van 20,1 miljard dollar kunnen opleveren. Via