Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.
Google Plus is nu vijf maanden in de lucht. In die tijd is het netwerk tot officieel 40 miljoen gebruikers gegroeid in oktober. Daarmee is het het snelst groeiende sociale netwerk ooit. In die tijd rolde Google allerlei verschillende nieuwe functionaliteit en verbeteringen uit op het netwerk. De laatste grote toevoeging was Google+ Pages oftewel de mogelijkheid voor organisaties om een eigen pagina te openen op Google Plus. Maar met al die commotie is G+ nog altijd een stuk kleiner dan facebook. Iedereen zit op facebook en is daar verbonden met familie, vrienden en collega’s. De mensen op G+ zijn nu nog in bepaalde groepen te vinden zoals fotografen en nerds. En deze groepen zijn zeer actief , maar voor de gemiddelde gebruiker niet relevant. Velen worden daardoor verleid om G+ te duiden als een interesse netwerk. Een variant op het sociale netwerk zoals facebook dat is. G+ wordt daarmee onderschat en facebook gezien als definitie van een social netwerk. Onterecht, omdat G+ de toekomst is van online sociale netwerken en facebook het verleden.
Verschil
Het belangrijkste verschil tussen facebook is dat G+ zowel meer als minder is dan een sociaal netwerk. Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Hoe is Google+ te gebruiken (eventueel in combinatie met andere Google toepassingen)?
– sociale zoekmachine naar interessante mensen en organisaties
– e-mail client
– intranet
– extranet
– crowdsourcing medium
– openbaar communicatiekanaal
– communicatiemiddel alleen naar vrienden en familie
– portfolio
– blog
En er zijn nog veel meer te bedenken. Kort gezegd is G+ een sociale laag die het mogelijk maakt om de diverse diensten van Google te gebruiken. Van persoonlijk voor familie en vrienden tot complete marketing communicatie sociale media oplossingen voor multinationals en alles wat daartussen zit.
Sociaal
G+ is dus niet alleen een sociaal netwerk, het is een compleet online platform. Om het dus te definieren als een interesse netwerk is een verkeerde inschatting. Dat is slechts een onderdeel van het geheel. Daarbij is het vreemd, omdat het facebook neemt als uitgangspunt van wat sociaal is. Namelijk online verbinden met mensen die je al kent is dan de definitie. Echter het ontmoeten en omgaan met in eerste instantie vreemden is net zo goed sociaal als alleen met bekenden. Volgens die facebook definitie is bijvoorbeeld twitter dan ook geen sociaal netwerk.
Verder worden onbekenden weer bekenden en socialiseer je daarmee. Daarnaast is het zo dat als G+ verder groeit en als meer vrienden, familie en collega’s er op een gegeven moment op zitten dat Google Plus wel aan deze definitie voldoet. Het netwerk groeit nog steeds. Ook is het zo dat degenen die er succesvol gebruik van maken beamen dat de sociale interactie op G+ van een hoge kwaliteit is. En de gebruikers zelf zorgen ervoor dat de kwaliteit ook hoog blijft.
Daarbij mag ook opgemerkt worden dat de Google medewerkers op hun eigen platform aanspreekbaar zijn. Er wordt duidelijk gereageerd op de feedback die er wordt gegeven. Die feedback is zeker van invloed op features die worden uitgerold. Eigenlijk is het platform tegelijkertijd ook een grote crowdsource machine voor het verbeteren van het sociale netwerk. Iets wat bij facebook minder het geval is. Want hoeveel engineers kun je op facebook vinden om vragen aan te stellen?
Strategie
Het doel van Google is uiteindelijk niet om een tweede facebook te worden. Hoewel het wel het doel is om facebook te verslaan. Niet alleen vanwege de advertentie inkomsten die op zich interessant zijn. Met bijna alleen zoekmachine advertenties gaat Google dit jaar al naar de 38 miljard $ omzet. Facebook gaat naar de 4 miljard $ omzet. Interessant aangezien mensen meer tijd op facebook doorbrengen dan op Google.
Google is bezig om cloud diensten te veroveren. Ze willen de plek zijn waar je al je online zaken doet. Vandaar ook de ontwikkeling van de Chromebook. Het enige echte post pc apparaat op dit moment. Als je namelijk al je content (adressen, mensen, foto’s, tekst, video) in de cloud opslaat dan heb je alleen maar een apparaat nodig dat continu in verbinding is met de cloud. En die informatie wordt weer gebruikt om advertenties te verkopen die alle diensten van Google “gratis” houden. Een dienst in dat pakket is een sociaal netwerk platform.
Conclusie
Google+ is dus een sociaal netwerk. Veel geschaalder en uitgebreider qua concept en techniek dan facebook ooit is geweest en ooit kan worden. En daarmee kan het het leven van de mens in al zijn sociale facetten veel beter faciliteren. Sociaal is meer dan alleen contact en delen met je vrienden, familie en collega’s. Het is ook nieuwe mensen vinden en ontmoeten, samenwerken, discussieren, publiceren, ondernemen en nog veel meer. Dat is wat G+ mogelijk maakt en daarmee is het naar mijn mening een beter en echter sociaal netwerk dan facebook. De toekomst van sociale netwerken is namelijk de drager te zijn van het maatschappelijk verkeer in al zijn breedheid. En zeker niet de visie van een selecte groep (of misschien zelfs wel een persoon) over wat delen met je vrienden en familie inhoudt.
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024