Technology28.11.2011

Wil het echte sociale netwerk opstaan?


wil-het-echte-sociale-netwerk-opstaan.jpg
wil-het-echte-sociale-netwerk-opstaan.jpg

Google Plus is nu vijf maanden in de lucht. In die tijd is het netwerk tot officieel 40 miljoen gebruikers gegroeid in oktober. Daarmee is het het snelst groeiende sociale netwerk ooit. In die tijd rolde Google allerlei verschillende nieuwe functionaliteit en verbeteringen uit op het netwerk. De laatste grote toevoeging was Google+ Pages oftewel de mogelijkheid voor organisaties om een eigen pagina te openen op Google Plus. Maar met al die commotie is G+ nog altijd een stuk kleiner dan facebook. Iedereen zit op facebook en is daar verbonden met familie, vrienden en collega’s. De mensen op G+ zijn nu nog in bepaalde groepen te vinden zoals fotografen en nerds. En deze groepen zijn zeer actief , maar voor de gemiddelde gebruiker niet relevant. Velen worden daardoor verleid om G+ te duiden als een interesse netwerk. Een variant op het sociale netwerk zoals facebook dat is. G+ wordt daarmee onderschat en facebook gezien als definitie van een social netwerk. Onterecht, omdat G+ de toekomst is van online sociale netwerken en facebook het verleden.

Verschil
Het belangrijkste verschil tussen facebook is dat G+ zowel meer als minder is dan een sociaal netwerk. Wat ik daarmee bedoel is het volgende. Hoe is Google+ te gebruiken (eventueel in combinatie met andere Google toepassingen)?

– sociale zoekmachine naar interessante mensen en organisaties
– e-mail client
– intranet
– extranet
– crowdsourcing medium
– openbaar communicatiekanaal
– communicatiemiddel alleen naar vrienden en familie
– portfolio 
– blog

En er zijn nog veel meer te bedenken. Kort gezegd is G+ een sociale laag die het mogelijk maakt om de diverse diensten van Google te gebruiken. Van persoonlijk voor familie en vrienden tot complete marketing communicatie sociale media oplossingen voor multinationals en alles wat daartussen zit.  

Sociaal 
G+ is dus niet alleen een sociaal netwerk, het is een compleet online platform. Om het dus te definieren als een interesse netwerk is een verkeerde inschatting. Dat is slechts een onderdeel van het geheel. Daarbij is het vreemd, omdat het facebook neemt als uitgangspunt van wat sociaal is. Namelijk online verbinden met mensen die je al kent is dan de definitie. Echter het ontmoeten en omgaan met in eerste instantie vreemden is net zo goed sociaal als alleen met bekenden. Volgens die facebook definitie is bijvoorbeeld twitter dan ook geen sociaal netwerk. 

Verder worden onbekenden weer bekenden en socialiseer je daarmee. Daarnaast is het zo dat als G+ verder groeit en als  meer vrienden, familie en collega’s er op een gegeven moment op zitten dat Google Plus wel aan deze definitie voldoet. Het netwerk groeit nog steeds. Ook is het zo dat degenen die er succesvol gebruik van maken beamen dat de sociale interactie op G+ van een hoge kwaliteit is. En de gebruikers zelf zorgen ervoor dat de kwaliteit ook hoog blijft.

Daarbij mag ook opgemerkt worden dat de Google medewerkers op hun eigen platform aanspreekbaar zijn. Er wordt duidelijk gereageerd op de feedback die er wordt gegeven. Die feedback is zeker van invloed op features die worden uitgerold. Eigenlijk is het platform tegelijkertijd ook een grote crowdsource machine voor het verbeteren van het sociale netwerk. Iets wat bij facebook minder het geval is. Want hoeveel engineers kun je op facebook vinden om vragen aan te stellen? 

Strategie
Het doel van Google is uiteindelijk niet om een tweede facebook te worden. Hoewel het wel het doel is om facebook te verslaan. Niet alleen vanwege de advertentie inkomsten die op zich interessant zijn. Met bijna alleen zoekmachine advertenties gaat Google dit jaar al naar de 38 miljard $ omzet. Facebook gaat naar de 4 miljard $ omzet. Interessant aangezien mensen meer tijd op facebook doorbrengen dan op Google.

Google is bezig om cloud diensten te veroveren. Ze willen de plek zijn waar je al je online zaken doet. Vandaar ook de ontwikkeling van de Chromebook. Het enige echte post pc apparaat op dit moment. Als je namelijk al je content (adressen, mensen, foto’s, tekst, video) in de cloud opslaat dan heb je alleen maar een apparaat nodig dat continu in verbinding is met de cloud. En die informatie wordt weer gebruikt om advertenties te verkopen die alle diensten van Google “gratis” houden. Een dienst in dat pakket is een sociaal netwerk platform. 

Conclusie 
Google+ is dus een sociaal netwerk. Veel geschaalder en uitgebreider qua concept en techniek dan facebook ooit is geweest en ooit kan worden. En daarmee kan het het leven van de mens in al zijn sociale facetten veel beter faciliteren. Sociaal is meer dan alleen contact en delen met je vrienden, familie en collega’s. Het is ook nieuwe mensen vinden en ontmoeten, samenwerken, discussieren, publiceren, ondernemen en nog veel meer. Dat is wat G+ mogelijk maakt en daarmee is het naar mijn mening een beter en echter sociaal netwerk dan facebook. De toekomst van sociale netwerken is namelijk de drager te zijn van het maatschappelijk verkeer in al zijn breedheid. En zeker niet de visie van een selecte groep (of misschien zelfs wel een persoon) over wat delen met je vrienden en familie inhoudt.  

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert