14.11.2011
Technology

Google+ Pages, 7x niks

By: Brendan Thesingh

BlogTechnology
google-pages-7x-niks.jpg
google-pages-7x-niks.jpg

Sinds vorige week maandag zijn Google+ Pages actief. Iedereen kan nu bedrijfspagina’s aanmaken om ook op Google Plus commerciele activiteiten te ondernemen. In een Google Docs lijst zie je 191 bedrijven die zich gemeld hebben. Er zijn er dus meer. Naast natuurlijk Dutch Cowboys en Style Cowboys zijn er bekende namen als: De Wereld Draait Door, Groen Links, Volkskrant, T-Mobile Nederland, Sony Ericsson Nederland, Samsung Nederland, Reformatorisch Dagblad, Philips Health & Wellbeing, OAD Reizen, NRC, NOS, Marketingfacts, KREM, KLM, Frankwatching, FIAT Nederland, Emerce, EditieNL, Dagblad de Pers, Boeddhistische Omroep, BNN, BKB, AXE Nederland, Albert Heijn, Appie, Adformatie, 3FM. Dat is leuk, maar er zijn zeker 8 redenen waarom Google Plus gewoon niks is. facebook, twitter en LinkedIn zijn al lang gevestigd en hebben veel meer leden. Daarnaast biedt G+ nog lang niet dezelfde functies als de andere netwerken. Kortom genoeg redenen om het vooral niet te gebruiken.  

1. Beperkte beheermogelijkheden
Zoals Dutch Cowboy Carl Vanormelingen gisteren meldde zijn de administratie mogelijkheden van de Google+ Pages beperkt. Vooral social media poweruser Robert Scoble heeft hierover geklaagd. Voor grote organisaties is het erg vervelend dat er maar een beheerder kan zijn en dat het account niet over te dragen is. Zaken die op facebook en twitter wel mogelijk zijn al dan niet door middel van tools van andere partijen. Google geeft andere partijen ook nog niet dusdanige toegang dat zij met de API wel beter beheer mogelijk kunnen maken.

2. Geen wedstrijden
Het is niet toegestaan om op Google+ acties te houden om de eigen pagina te promoten. Dus geen retweet en win acties op G+. Wel mag er door middel van een link verwezen worden naar een site met een actie.   

3. Alleen volgers terugvolgen
Een bedrijfspagina mag niet mensen zomaar gaan volgen. Alleen als een persoon een bedrijf vermledt in een bericht of de pagina volgt mag er teruggevolgd worden.  

4. Geen notificaties
In tegenstelling tot persoonlijke pagina’s krijgen bedrijfspagina’s geen meldingen als er over ze wordt gesproken of als er een bericht wordt gestuurd. De beheerder moet daarvoor handmatig de meldingen in Google+ bekijken.

5. G+ is een spookstad
Als je niet een early adopter bent dan is G+ niks aan. Niemand van je vrienden, familie of kennissen zitten erop. En om er enig profijt van te hebben moet je toch een massaal bereik hebben. Het zal best dat de interactie voor een paar nerds door het dak gaat. Maar als Miep uit Appelscha het nog niet gebruikt, wat moet ik er dan mee?

6. Het management van Google gebruikt zelf G+ niet eens
Uit een onderzoek blijkt dat het topmanagement van Google zelf G+ amper gebruikt. Als zij het al niet gebruiken en er blijkbaar niet in geloven, waarom zou jij dat dan doen? Of de gemiddelde gebruiker?

7. Slechts 40 miljoen gebruikers
Hoewel G+ heel hard groeit zijn het niet cijfers die vergelijkaar zijn met twitter of facebook. 40 miljoen is de laatste officiele telling. Tegenover zeker 200 en 800 miljoen voor twitter en facebook. Het massale bereik en de invloed die daarbij hoort is dus niet van toepassing op G+. Verder is Google niet erg openhartig over hoe actief die 40 miljoen gebruikers zijn. 

Kortom genoeg redenen om vooral niet te beginnen aan Google+ Pages. Maar zijn er dan echt geen redenen om wel een Google+ Page te openen? 

1. Vanaf het begin erbij
Nee, G+ heeft niet hetzelfde bereik als facebook of twitter. Aan de andere kant zullen de meeste mensen ook niet vanaf het begin op die netwerken aanwezig zijn geweest. Bij het netwerk van Google heb je nu wel de mogelijkheid om vanaf het begin betrokken te zijn en te leren. Daarnaast geeft Google duidelijk blijk ervan naar de gebruikers te luisteren. Verder is dit netwerk veel meer dan een sociaal communicatiekanaal. In combinatie met search en Apps biedt het de mogelijkheid om je klanten van eerste zoekopdracht tot  service afhandeling te bedienen en te volgen.

2. Hangouts
Een voorbeeld waarmee te experimenteren valt is Hangouts. Zo heeft FIAT Nederland een Hangout georganiseerd met een ontwerper van de nieuwe Fiat Panda. Plussers konden vragen stellen en praten met Roberto Giolito. Daar zijn nog veel meer mogelijkheden voor te bedenken.

3. Gedifferentieerde communicatie
G+ maakt het mogelijk om op het platform gestructureerd te communiceren. Een bericht kan openbaar zijn, maar ook alleen aan een bepaalde groep gericht zijn. Het is zowel voor intern als extern gebruik geschikt.  

4. Sociaal engagement
G+ maakt het niet makkelijk om de leden te benaderen vanuit een bedrijfspagina. Dat is vervelend, maar dat is niet voor niets. Net zoals games achter een knop zitten zo zijn voor de persoonlijke gebruiker bedrijfspagina’s ook een aparte afdeling. Dat betekent dat je echt moet overtuigen om iemand je pagina te laten volgen.

5. Ander publiek
Op G+ zitten inderdaad niet alleen Miepen uit Appelscha. Daar komen er vast nog meer van, maar de early adopters zijn voor bepaalde merken en bedrijven ook interessant. Het zijn mensen die een uitgebreidere menig geven en die dus ook een waardevolle relatie aan willen gaan. 

6. Integratie met de andere Google produkten
Het is goed om te weten te komen wat een bedrijfspagina voor gevolgen heeft voor je SEO. Ook wat betreft als je op die pagina veel gesprekken aangaat met gebruikers. Daarnaast zijn er allerlei koppelingen met SEO en SEA gerelateerde zaken zoals +1’s op sites en in Adwords. En de mogelijkheid tot integratie met Apps waardoor naar mijn mening het probleem met beheer ook snel opgelost zal zijn.

7. Experimenteren
Nee, G+ is nog lang niet zo gevestigd als twitter of facebook. Het is ook niet reeel om nu hetzelfde bereik te verwachten. Dit nieuwe netwerk van Google heeft echter wel een aantal mogleijkheden die de pionier zullen bevallen. Om te experimenteren is het een uitstekende kans. Zeker voor de mensen die vinden dat social media niet sociaal genoeg wordt toegepast.

Share this post