[Sjors Peerdeman] Het is inmiddels alweer een tijdje geleden gelanceerd: Google Shopping, de productenzoeker van Google. Toch is het bezoek vanuit Google Shopping nog altijd moeilijk te meten in Google Analytics.
Wat is het probleem? Het probleem is vrij simpel: omdat bezoek vanuit Google Shopping bij het reguliere Google bezoek wordt opgeteld, is geen onderscheid te maken tussen deze twee verschillende bezoekersstromen. Dat brengt verschillende problemen met zich mee, onder andere:
1) Het is niet duidelijk hoeveel bezoekers de website ontvangt via Google Shopping. Zonder data weet je niet wat de resultaten zijn van het optimaliseren van de database voor Google Shopping.
2) Er kunnen geen inzichten gehaald worden uit het verschil tussen zoektermen in Google Shopping en Web Search.
3) Vervuiling van data van het reguliere zoekverkeer in Google Analytics.
Wat kunnen we doen?
Na een klein onderzoekje van Search Kings bleek dat de verwijzende URL vanuit Google Shopping in alle gevallen de tekst ‘&tbm=shop’ bevat. Dit kunnen we gebruiken om het Google Shopping verkeer te onderscheiden!
De oplossing. Het volledige filter vind je hieronder:
Knip & plak versie:
Filtertype: Aangepast filter – Geavanceerd
Veld A -> A extraheren: Campagnemedium – organic
Veld B -> B extraheren: Verwijzing – (\?|&)tbm=shop
Uitvoeren naar -> Samenstellen: Campanebron – google shopping
Veld A is vereist: Ja
Veld B is vereist: Ja
Uitvoerveld overschrijven: Ja
Hoofdlettergevoelig: Nee
Sjors (23) is fulltime verantwoordelijk voor de Web Analytics en Conversie Optimalisatie activiteiten bij Search Kings in Amsterdam. Volg hem via @searchkings!