13.10.2011
Technology

Veel aandacht voor Enterprise Social Media op SharePoint Conference 2011 in Californië [+video]

By: Jeroen de Hooge

BlogTechnology
veel-aandacht-voor-enterprise-social-med.jpg
veel-aandacht-voor-enterprise-social-med.jpg

Een Microsoft conferentie, wat is daar nu spannend aan voor mij als DC lezer hoor ik je denken. SharePoint is toch dat ingewikkelde platform waarop je sites kunt aanmaken voor delen van documenten en dat zeker niet sociaal is? Het imago van SharePoint is niet bij iedereen positief. SharePoint happens. Toch zijn er al 125 miljoen licenties verkocht en zijn er 700.000 developers die standaard SharePoint rijker maken. En 3rd party producten brengen de innovatie binnen SharePoint. Velen van hen stonden op de belangrijkste Microsoft conferentie over SharePoint. Wij waren er om onze nieuwe versie van Attini, een Social Suite voor SharePoint te lanceren en waren verrast door de aandacht die Social in het algemeen kreeg.

Intern kennis delen en samenwerken via interne sociale netwerken is volgens velen de meest gevraagde functionaliteit binnen SharePoint. Maar dit moet dan wél gebruiksvriendelijk en ook beschikbaar zijn via mobiel. Gebruik (adoptie) moet worden aangemoedigd via gamification. En nog niet morgen in de cloud. Dit en meer observaties van wat daar werd besproken, in deze post:

Gek genoeg hoor je op de conferentie niet heel veel dat SharePoint simpeler zou moeten werken voor gebruikers en dat innovatie sneller doorgevoerd moet worden. De volgende versie van SharePoint zal vermoedelijk in 2013 of 2014 uitkomen, maar het lijkt erop dat de specs daarvoor al meer dan een jaar geleden zijn bepaald. Voorlopen op social media platformen die elk kwartaal een nieuwe versie kunnen deployen is dan moeilijk. In dat geval is het cruciaal dat 3rd party producten SharePoint innoveren. Op die manier wordt SharePoint meer ingezet als ontwikkelplatform. En sommige partijen slagen er ook in om het gebruiksvriendelijk te maken. Gelukkig. Want bij veel implementaties zien wij dat daar niet heel veel tijd aan besteed is. De volgende versie van SharePoint wordt Wave 15 genoemd in de Microsoft community. Er wordt wat ‘afgespeculeerd’, vooral over social features, maar alleen een selecte groep partners mag binnenkort meedenken.

Op gebied van social werd vooral over microblogging binnen SharePoint gesproken. Van alle sociale functies is die het meest gewild. Standaard is dat niet aanwezig binnen SharePoint. De Microsoftmannen op het podium maken duidelijk dat dat geen probleem is. Je kunt web services als Yammer binnen de SharePoint pagina’s tonen en sommige functionaliteiten integreren, maar zij hebben zoals je zou verwachten een voorkeur voor tools die binnen SharePoint draaien. Het grote voordeel is security en het feit dat zij aangeven dat social een integraal onderdeel moet kunnen zijn van de rest van de kennis en communicatie binnen een organisatie.

De Social Suites voor SharePoint op de conferentie waren Newsgator, Neudesic en wij (Attini/ Rapid Circle). Alle 3 hebben een vorm van gamification aan boord, dat gebruikt kan worden om adoptie te stimuleren. Op basis van bijdrage die gebruikers aan de organisatie leveren worden zij gewaardeerd door bijvoorbeeld het ‘winnen’ van een badge. Dus als jij veel antwoorden op vragen geeft, veel van je kennis deelt en mensen verbindt, dan weet het systeem dat en krijg je punten. Meer punten als men jouw bijdrage ook waardeert via ‘likes’. Dit onderwerp kreeg relatief veel aandacht.

Zo wordt ook de mate van invloed (zoals bij Klout) berekend en zou je ook kunnen denken aan het ‘liken’ en raten van mensen en managers. Eng? Misschien, voor sommigen en voor de meeste managers. Maar het gaat tóch gebeuren.

 Collega Daniel McPherson over zijn observaties tijdens de conferentie

Newsgator kondigde aan dat het binnenkort integreert met Microsoft CRM (Dynamics) voor social CRM. Dit lijkt mij een belangrijke volgende stap. Social Media participatie met ‘de buitenwereld’ en interne social media zijn nu nog gescheiden werelden. Immers, participatie gebeurt nu bij de meeste bedrijven nog vanuit een select groepje. Wanneer je de twee bij elkaar brengt integreer je theoretisch de interne netwerken met de externe sociale netwerken en zou je met of zonder workflow iedereen kunnen laten participeren, ook in de vorm van helpen van consumenten.

Huddle, een business to business web applicatie voor samenwerken en dus een concurrent van SharePoint had een mooie campagne door buiten mooie cheerleaders te plaatsen die bezoekers uitnodigen om ‘vreemd’ te gaan.

Office 365, de Cloud versie van SharePoint dat aangeboden wordt als dienst samen met Lync en Exchange (messenger, communicator, video, email), wordt natuurlijk erg gepromoot op de conferentie door Microsoft. Toch zien Microsoft partners dat het nog niet storm loopt. Dat heeft verschillende oorzaken. De meest genoemde oorzaken zijn: a) dat bedrijven net investeringen hebben gedaan in het on-premise platform en b) het feit dat je aan Office 365 te weinig kunt aanpassen. De ‘Sandbox’ (de laag waar je doorheen moet om aanpassingen te doen) is te beperkt. Microsoft kondigde aan dat er een nieuwe versie komt binnenkort.

AvePoint gooide hoge ogen met hun Governance product. Je kunt je voorstellen dat wanneer iedereen sites kan aanmaken en configureren binnen SharePoint, dat het onoverzichtelijk en inconsistent wordt. Ook dit speelt niet positief mee in de beleving van de gebruiksvriendelijkheid. Governance is daarop het antwoord. AvePoint maakt dat op hun beurt weer gebruiksvriendelijk.

Mocht je het gemist hebben en in Nederland naar de SharePoint Connections Conferentie willen gaan, de organisatoren leveren aan DC lezers een korting van 20% korting krijgen op de early bird rate van 399,- (die early bird rate eindigt vrijdag a.s. al, morgen dus) via deze link en deze kortingscode: VSK7WAG (code blijft geldig voor 20% korting). Ik heb begrepen dat dit % hoger is dan elders. Hoe dan ook, wie weet nuttig. Anders wellicht volgende week in Berlijn. Ook daar loop je mij tegen het lijf. 

Disclaimer: Met 8000 deelnemers en 240 sessies is het niet mogelijk om een ‘samenvatting’ te maken van de conferentie. Ik heb mij gefocust op wat wij om ons heen hebben gehoord.

Share this post