03.10.2011
Technology

Google+, voorbereiden op de bedrijvenpagina’s?

By: Brendan Thesingh

BlogTechnology
google-voorbereiden-op-de-bedrijvenpagin.jpg
google-voorbereiden-op-de-bedrijvenpagin.jpg

Google is nu in openbare beta. Dat betekent dat je alleen een Google account hoeft aan te maken om lid te worden van G+. Helaas maakt Google zelf nog steeds niet bekend hoeveel gebruikers er zijn. Ze weten het echter wel en monitoren constant wat er gebeurt. In de tussentijd heeft Google al meer dan 100 updates geintroduceerd. En er komen er nog meer aan. Een update waar velen op wachten is de invoering van Business Pages of in goed Nederlands bedrijvenpagina’s. Hoewel ze er nog niet zijn is het goed om je alvast te verdiepen in de mogelijkheden van G+ voor jouw organisatie. Of je nou ZZP-er bent of een grote organisatie vertegenwoordigt.

Waarom verdiepen in of voorbereiden op G+ bedrijvenpagina’s? We hebben al twitter en facebook en G+ heeft nog helemaal niet veel gebruikers.

Daar zijn en paar korte antwoorden op:

– Google Plus heeft nu 50 miljoen geschatte gebruikers en iedere dag komen er meer bij, ook in Nederland. Zorg dat je een voorsprong hebt op je concurrentie. 

– Je aanwezigheid op Google Plus is ook weer van invloed op de zoekresultaten in Google. En topposities in Google zijn nooit verkeerd.

– G+ is door de fijnmazige privacy en publicatie instellingen, een veel schaalbaarder sociaal netwerk, zowel voor individu als organisatie. Dat vereist de nodige kennis om daar goed op in te kunnen spelen, dus begin nu alvast. 

– G+ heeft minder leden, maar loopt voor op het ontwikkelen van manieren van communiceren met je netwerk van klanten en relaties. Van indelen en benaderen van groepen tot gebruik van live video. Zo zal bijvoorbeeld in de nabije toekomst ook een Quora-achtige functionaliteit worden toegevoegd.

Wat moet je alvast weten om een begin met g+ te maken?

1. De profielpagina

Zonder gegevens op je profielpagina weet niemand wie je bent of wat je doet. Hoewel we nog niet precies weten hoe bedrijvenpagina’s eruit gaan zien kunnen we wel alvast kijken naar een standaard persoonlijke profielpagina. Ford heeft bijvoorbeeld al wel een officiele pagina als een van de weinigen. Klik op het logo van Ford om een aardgheidje te zien. Op de profielpagina staan alle items die Ford heeft gedeeld.
fordjpg

Op het About gedeelte is ruimte voor een kleine bio, verwijzing naar locaties en de mogelijkheid om links te maken naar eigen sites of andere relevante sites. Verder kunnen de foto’s op diverse manieren gerbuikt worden. Zoals deze van ene James Vreeken. Ik vraag me overigens af hoe lang dit zo blijft met de nieuwe Timeline van facebook waar een veel grotere afbeelding mogelijk is.

Met de hulp van een goede designer is er iets moois te maken van een bedrijvenpagina. Net zoals bij twitter en facebook. Het zou me niet verbazen als de design mogelijkheden voor bedrijvenpagina’s uitgebreider zullen zijn dan voor persoonlijke profielen.

2. Interactie

 Het hart van g+ is echter de manieren waarop je kunt communiceren met de gebruikers van het platform. 

1. Een op een, je kunt persoonlijk communiceren met gebruikers over je dienst of produkt.

2. Van een naar een specifieke groep, maar niet openbaar.

3. Van een naar een specifieke groep in het openbaar.

4. Naar iedereen die jou volgt.

5. Faciliteren van een gesprek tussen de mensen die je volgen over jouw dienst of produkt. In het openbaar of afgesloten. Ook door middel van video.

Daarnaast hebben gebruikers allerlei tools om de zenders van informatie te managen. Dat varieert van het negeren van een bepaald bericht tot het compleet blokkeren van een hele groep gebruikers in een keer. Oftewel de gebruiker zit aan het stuur en de hoeveelheid volgers die je hebt zegt nu nog minder of je daadwerkelijk gelezen wordt.

3. Hoe in te spelen op die interactiviteit?

De realiteit is dat Google Plus op een zodanige wijze in elkaar zit dat je eraan moet deelnemen om de impact te begrijpen. Je kunt nog lang wachten op onderzoeken, maar zelf deelnemen zal je daar het meeste over leren. De mogelijkheden zijn gigantisch, helemaal met integratie van andere Google diensten. Maar hoe krijg je het fingerspitzengefuhl van die mogelijkheden?

1. Maak in de eerste plaats een account aan op g+. Er zijn nog geen bedrijvenpagina’s maar om een pagina onder je eigen naam te openen met bedrijfsgegevens kan geen kwaad.

2. Observeer hoe mensen er met elkaar omgaan. Voeg mensen toe, ga niet kijken of je vrienden erop zitten, maar kijk of je vreemden zitten die in jouw interessegebied zitten of die van jouw doelgroep of markt. 

3. Geef commentaar en plaats zelf ook berichten. Ga het gesprek aan en merk hoeveel vrijer je bent om g+ in vergelijking met twitter en facebook. Zie en voel de kansen en gevaren die daar in zitten. 

4. Experimenteer met de diverse mogelijkheden voor de desktop en mobiel. Hangouts moet je zeker een keer uitproberen (o.a. ook via de mobiel), lange stukken tekst, foto’s, de plus 1 knop op Google Plus en hoe de Plus 1 knop op je site werkt.

5. Verdiep je ook in de mogelijkheden die de andere Google diensten bieden. Dat is niet direct gerelateerd aan communicatie met je netwerk, maar kan veel dingen vergemakkelijken.

Als je bovenstaande toepast dan zul je merken dat de gemiddelde g+ gebruiker graag zijn onderbouwde mening deelt. Men verwacht ook dat een bedrijf de discussie met de relatie aan zal gaan. G+ is daarmee een plek die de kans biedt om thoughtleader te worden op jouw terrein. 

Met dank aan Ewout Wolff en andere g+ gebruikers. Bezoek mijn profiel op g+: Brendan Thesingh of mijn blog. Reageer daar of hieronder als je vragen hebt of commentaar kwijt wilt! Liefst op g+, want dan kun je de kracht ervan echt ervaren.

bthesingh@gmail.com

Share this post