Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Zojuist terug uit San Diego, Californa, waar ik drie dagen aanwezig was op de Global Summit 2011 van IBM over Smarter Commerce. Smarter Commerce is vooral commercie “samen” met de consument en dat doe je als bedrijf anno 2011 door de inschakeling van de Sociale Media. Het IBM congres ging dus eigenlijk over Social Media en de wijze waarop met name de Retail daar baat bij kan hebben.
Ik zal komende dagen over mijn bevindingen op DutchCowboys nog uitvoerig schrijven.
Maar één ding vond ik op dit congres wel heel opvallend: waar was Google?
Overheersende waarneming op het congres was dat er in Amerika sprake is van een definitieve doorbraak van Social Media bij (retail) bedrijven: bij de verkoop van je producten en bij het positioneren van je bedrijf moet als vanzelfsprekend Social Media worden ingezet. En dat inzicht is dus eigenlijk snel gekomen en was voor IBM reden daar met haar producten, diensten en adviezen nu vol op in te zetten: Smarter Commerce.
Smarter duidt niet alleen op de wijze waarop intelligente systemen en software worden ingezet, maar vooral op hoe je in interactie met je klanten weet te leren van je klanten en deze dus (smart) bij je marketing en promotie in zet: “je klanten zijn de beste adverteerders…”
En dat doe je dus door het inschakelen van sociale media en dat doen de Amerikaanse bedrijven dan nu ook massaal. En wat ik zag op het congres was dat inzetten van de Sociale Media vooral en altijd gaat om het gebruiken van Facebook. Ondersteund met Yelp.com en natuurlijk Twitter. Indereen had het daarover, alle sprekers konden dat laten zien.
En bij al die sprekers en al die sessies viel mij iets heel sterk op: Google+ is niet één keer genoemd; Google als grootste speler op het gebied van Internet op de Global Summit 2011 non existing! Dat geeft te denken; iets doet Google op dit moment niet goed.
Maar ook Google als zoekmachine werd nooit genoemd. Bij de multi-channel aanpak soms in de opsomming natuurlijk wel Google-Adwords, maar op zo’n manier alsof het leek dat iedereen nu wel vindt dat die toepassing eigenlijk al behoort tot de oude-media.
Tenslotte: iedereen noemde smartphones als belangrijk platform bij je consumenten. Terecht want de aantallen verkochte mobielen die toegang hebben tot internet en dus Facebook is inmiddels zeer indrukwekkend.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over IBM
Technology10.02.2023
Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?
Technology04.05.2020
De toekomst van computers?
Technology25.10.2019
Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht
Technology23.09.2019
Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?
Technology29.10.2018
IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?
Techreus koopt ander model voor de toekomstTechnology25.10.2018
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken
'Eau d'intelligence artificielle'Technology03.10.2018
Oordelen over vooroordelen in AI
Technology07.07.2018