Zojuist terug uit San Diego, Californa, waar ik drie dagen aanwezig was op de Global Summit 2011 van IBM over Smarter Commerce. Smarter Commerce is vooral commercie “samen” met de consument en dat doe je als bedrijf anno 2011 door de inschakeling van de Sociale Media. Het IBM congres ging dus eigenlijk over Social Media en de wijze waarop met name de Retail daar baat bij kan hebben.
Ik zal komende dagen over mijn bevindingen op DutchCowboys nog uitvoerig schrijven.
Maar één ding vond ik op dit congres wel heel opvallend: waar was Google?
Overheersende waarneming op het congres was dat er in Amerika sprake is van een definitieve doorbraak van Social Media bij (retail) bedrijven: bij de verkoop van je producten en bij het positioneren van je bedrijf moet als vanzelfsprekend Social Media worden ingezet. En dat inzicht is dus eigenlijk snel gekomen en was voor IBM reden daar met haar producten, diensten en adviezen nu vol op in te zetten: Smarter Commerce.
Smarter duidt niet alleen op de wijze waarop intelligente systemen en software worden ingezet, maar vooral op hoe je in interactie met je klanten weet te leren van je klanten en deze dus (smart) bij je marketing en promotie in zet: “je klanten zijn de beste adverteerders…”
En dat doe je dus door het inschakelen van sociale media en dat doen de Amerikaanse bedrijven dan nu ook massaal. En wat ik zag op het congres was dat inzetten van de Sociale Media vooral en altijd gaat om het gebruiken van Facebook. Ondersteund met Yelp.com en natuurlijk Twitter. Indereen had het daarover, alle sprekers konden dat laten zien.
En bij al die sprekers en al die sessies viel mij iets heel sterk op: Google+ is niet één keer genoemd; Google als grootste speler op het gebied van Internet op de Global Summit 2011 non existing! Dat geeft te denken; iets doet Google op dit moment niet goed.
Maar ook Google als zoekmachine werd nooit genoemd. Bij de multi-channel aanpak soms in de opsomming natuurlijk wel Google-Adwords, maar op zo’n manier alsof het leek dat iedereen nu wel vindt dat die toepassing eigenlijk al behoort tot de oude-media.
Tenslotte: iedereen noemde smartphones als belangrijk platform bij je consumenten. Terecht want de aantallen verkochte mobielen die toegang hebben tot internet en dus Facebook is inmiddels zeer indrukwekkend.