Wie een goed product maakt, wint snel fans. Wie veel fans heeft, trekt al snel de aandacht van de grote spelers. Althans, dat is de conclusie die je mag trekken naar aanleiding van de steeds sterker worden geruchten dat “personal magazine” Zite wordt overgenomen door een grote speler. VentureBeat heeft zelfs al een naam en een bedrag: CNN neemt de startup over voor zo’n $20 miljoen dollar.
Zite is een zogenaamde “personal reader” of “personal magazine”. De iPad app maakt gebruik van een serie van slimme algoritmes – op basis van persoonlijke voorkeur – om elke lezer een eigen nieuwsvoorziening te bieden. Mooi vormgegeven in magazinestyle met opties om je algoritme verder te verbeteren en het nieuws te delen.
De CEO van Zite, Mark Johnson, wilde overigens niet direct ingaan op de geruchten. Zijn antwoord op een mail van VentureBeat: “We’re flattered to be part of such an interesting rumor, but we don’t comment on speculation.”
De app is razend populair en wist in de eerste week in de App Store zelfs 120.000 downloads te scoren. Vrij snel daarna kwamen de geruchten op gang dat een overname niet ver weg kon zijn. Toch is het niet alleen maar rozegeur voor de makers: al snel na de livegang ontvingen zij dwangbevelen om de dienst te stoppen van marktgiganten als Dow Jones, Associated Press en The Washington Post.
Een samenwerking met een grote mediapartij zou hen dus in ieder geval niet alleen voorzien van voldoende cashflow, het zou ook wat meer protectie kunnen bieden tegen hen die kwaad willen. Hoe dan ook: meer duidelijk valt in de aankomende dagen zeker te verwachten!