Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Technologiesite Ars Technica verdiende maar liefst $ 15.000 via een review over het recent gelanceerde Mac OS X Lion door deze ook als Amazon e-boek te verkopen. Het resultaat biedt nieuwe perspectieven voor nieuwssites die ondanks hun bezoekersaantallen worstelen met inkomsten. Sommige krantensites als ‘The Times’ plaatsen hun artikels achter een ‘betaalmuur’, doch blijkt dit voorlopig geen groots succes te zijn.
Verstandige zet
De technologiesite schreef naar aanleiding van de lancering een uitgebreide productbespreking van zowat 27.300 woorden verspreid over negentien webpagina’s. Deze bespreking review was gratis te lezen op de website, maar werd tegelijkertijd ook als Amazon e-boek voor de Kindle aangeboden ($ 4,99). Eerder dit jaar verkocht de website al een bundel artikels over de hackersgroep Anonymous als e-boek ($ 1,99) die 1000 over de toonbank ging.
Overweldigend succes
De productbespreking leverde in de eerste 24 uur na publicatie maar liefst 3 miljoen paginaweergaves op, terwijl er in diezelfde tijd 3000 Amazon Kindle e-books werden verkocht. In een interview met de blog Niemanlab.org verklaart Ars Technica-oprichter Ken Fisher dat hij het succes van Amazon’s one-click experience (dat impulsieve aankopen vergemakkelijkt) onderschatte: “I was surprised by how many people told us they read the review online and they just wanted their own copy to go back to. Or they just bought it as a tip-jar kind of thing”
Nieuw verdienmodel?
Deze nieuwe methode opent ongetwijfeld mogelijkheden voor online media. Online consumenten staan vaak huiverig tegenover het betalen voor nieuws- of productbesprekingen, enerzijds omdat ze niet bij één site willen blijven, anderzijds omdat de inhoud simpelweg elders gewoon gratis is. Volgens Fisher leent het Amazon royalty model zich ertoe om inkomsten factor 10 hoger te maken dan wanneer de prijs pakweg 99 dollar cent zou zijn.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Software
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundMobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Technology14.10.2024