Uit een onderzoek van Bernstein Research bleek in februari dat de iPad de verkopen van andere elektronische communicatiemiddelen kannibaliseert. Ter gelegenheid van de presentatie van de kwartaalcijfers kwam Apple gisteren met meer details:
Het voorbije kwartaal werden 9,25 miljoen iPads verkocht. Dat is een stijging van 142% vergeleken met vorig jaar. Volgens IDC werden er in datzelfde kwartaal 84,4 miljoen pc’s verkocht (computertablets niet meegerekend); een stijging van 2% vergeleken met een jaar eerder.
Indien men ervan uitgaat dat de iPads meestal door consumenten worden gekocht en pc-verkopen gelijkmatig verdeeld zijn tussen consumenten en bedrijven, dan heeft de Pad al zo’n 20% van de pc-markt voor consumenten opgeslokt.
Onderzoeksbureau IDC heeft nog andere cijfers in petto. Indien de iPadverkopen worden vergeleken met pc-verkopen, dan is de iPad al het op drie na grootse computermerk wereldwijd, na HP, Dell en Lenovo en vóór Acer. Tel daar de 3,95 miljoen Macs bij en Apple komt met 13,2 miljoen verkochte computers op plaats twee. Enkel HP – met 15,3 miljoen stuks – doet beter.
De iPadcijfers zijn indrukwekkend wanneer men bedenkt dat het toestel iets meer dan een jaar op de markt is, terwijl de pc sinds de jaren tachtig bestaat; een markt die sinds de jaren negentig grotendeels gedomineerd wordt door Microsoft Windows. Met andere woorden, een nieuwe speler eist op goed één jaar tijd 11% op van wat vroeger de pc-markt heette. Microsofts kroonjuweel -het Windowsmonopolie- davert op zijn grondvesten.